BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO

Ścieżka nawigacyjna

Treść strony


WYMIANA PRAWA JAZDY KIEROWCY ZAWODOWEGO - WPIS POTWIERDZAJĄCY UKOŃCZENIE KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ LUB SZKOLENIA OKRESOWEGO (KT-105)


WYMAGANE DOKUMENTY

Wniosek o wydanie prawa jazdy (dostępny w urzędzie lub do pobrania poniżej)

Załączniki:

  • wyraźna aktualna i kolorowa fotografia o wym. 3,5 x 4,5 cm wykonana na jednolitym jasnym tle, przedstawiająca osobę w  pozycji frontalnej bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków,
  • kopia świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego ukończenie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyśpieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyśpieszonej, szkolenia okresowego lub ważnej karty kwalifikacji kierowcy wydanej w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy
    o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,
  • kopia orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy
    na stanowisku kierowcy,
  • kopia orzeczenia psychologicznego stwierdzającego brak przeciwskazań psychologicznych do wykonywania pracy
    na stanowisku kierowcy,
  • obustronna kserokopia posiadanego prawa jazdy, 
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy,
  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (wzór do pobrania poniżej).

Do wglądu:

  • oryginał dowodu osobistego lub paszportu lub paszportu z aktualną wizą albo karta pobytu,
  • oryginał prawa jazdy,
  • oryginał orzeczenia lekarskiego,
  • oryginał orzeczenia psychologicznego,
  • oryginał świadectwa kwalifikacji zawodowej lub karty kwalifikacji zawodowej.

Do odbioru prawa jazdy należy przedstawić następujące dokumenty:

  • oryginał dowodu osobistego lub paszportu lub paszportu z aktualną wizą albo karta pobytu,
  • oryginał prawa jazdy do zwrotu,
  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (wzór do pobrania poniżej).

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Starostwo Powiatowe w Poznaniu, ul. Jackowskiego 18, 60-509 Poznań.
Wydział Komunikacji i Transportu, Referat ds. wydawania uprawnień do kierowania pojazdami - parter, sala obsługi.


TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY

W ciągu 14 dni od daty skompletowania przez urząd dokumentów kierowcy.


SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Wymiana lub odmowa wymiany prawa jazdy następuje w drodze decyzji administracyjnej. 


OPŁATY

Opłatę za wydanie prawa jazdy opłatę w wysokości 100 zł można uiścić kartą płatniczą we wpłatomacie zlokalizowanym
w Wydziale Komunikacji i Transportu lub przelewem bankowym na rachunek
Starostwa Powiatowego w Poznaniu na nr konta:

77 10301247 0000 0000 3491 6241 lub za pośrednictwem serwisu Info-Car.

Opłatę skarbową w wysokości 17,00 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa należy uiścić na konto Urzędu Miasta Poznania,
Wydział Finansowy, Oddział Pozostałych Dochodów Podatkowych i Niepodatkowych, ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań,
nr konta: 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763


TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji odmawiającej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Poznaniu, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Poznańskiego.


DODATKOWE INFORMACJE

O wymianę prawa jazdy kierowcy zawodowego może ubiegać się osoba, która spełnia warunek wynikający z treści oświadczenia o miejscu zamieszkania, umieszczonego na wniosku o wydanie prawa jazdy.

Kierowca wykonujący przewóz drogowy zobowiązany jest uzyskać wpis do polskiego prawa jazdy, potwierdzający spełnienie wymagań w zakresie badań oraz kwalifikacji zawodowych dla posiadanych kategorii (C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).

Kierowca wykonujący przewozy drogowe osób i rzeczy, ubiegający się o wpis kodu 95 potwierdzający uzyskanie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej lub ukończenie szkolenia okresowego, ale nieposiadający uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii, składając wniosek występuje także o wydanie prawa jazdy odpowiedniej kategorii i otrzymuje wygenerowany profil kierowcy zawodowego.

Wpis jest dokonywany w formie wymiany prawa jazdy, a podstawą jego dokonania jest informacja zawarta w Profilu Kierowcy Zawodowego (PKZ) lub przedstawienie ważnego świadectwa kwalifikacji zawodowej w formie papierowej oraz orzeczenia lekarskiego i psychologicznego.

Badania lekarskie i psychologiczne dla kierowców ubiegających się o wpis do prawa jazdy przeprowadzane są:

  • do czasu ukończenia przez kierowcę 60 lat – co 5 lat,
  • po ukończeniu przez kierowcę 60 lat – co 30 miesięcy.

Fotografia załączona do wniosku powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, odwzorowująca naturalny kolor skóry, twarz nieprzesłonięta włosami z naturalnym wyrazem ma zajmować 70-80% fotografii oraz pokazywać wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice.

Osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku mogą załączyć fotografię w okularach wraz z orzeczeniem
o niepełnosprawności spowodowanej wrodzoną lub nabytą wadą narządu wzroku.

W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ja w nakryciu głowy o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny i załączy zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Możliwe jest przesłanie wniosku:

- pocztą na adres siedziby Starostwa;

- poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą - www.esp.pwpw.pl (w tym przypadku po odbiór gotowego prawa jazdy należy zgłosić się osobiście i dostarczyć oryginał dotychczasowego prawa jazdy.

Wniosek złożony poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą należy podpisać profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym.

Na życzenie Klienta, za pomocą Systemu Wysyłania Powiadomień istnieje możliwość przekazania informacji dotyczącej odbioru wyprodukowanego prawa jazdy na wskazany numer telefonu komórkowego lub adres e-mail. W tym celu do wniosku należy załączyć oświadczenie, którego wzór jest dostępny do pobrania poniżej.

Szczegółowe informacje w sprawie uzyskać można pod nr telefonu 61 8410-600 lub 61 2228-973.

Adres e-mail: komunikacja@powiat.poznan.pl

W zakresie prawa jazdy można korzystać z usługi umawiania wizyt przez Internet - www.bip.powiat.poznan.pl 
- zakładka Internetowa rezerwacja wizyt.


PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
  • Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
  • Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/AKTUALIZACJI

2023-11-28

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Renata Taszarek
    data wytworzenia: 2009-10-19
  • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
    data publikacji: 2009-10-21 14:38
  • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
    ostatnia modyfikacja: 2023-11-28 10:12

Rejestr zmian

  • 22.10.09; korekta
  • 16.02.10; zmiana wysokości opłat
  • 06.07.10; zmiana kodu karty
  • zmieniono 2011-07-11 11:13 przez Administrator Systemu: aktualizacja informacji w związku z wejściem w życie ustawy o ograniczaniu barier dla obywateli i przedsiębiorców
  • zmieniono 2011-07-11 11:14 przez Administrator Systemu
  • zmieniono 2012-04-30 16:12 przez Administrator Systemu: aktualizacja treści informacji
  • zmieniono 2013-01-24 14:44 przez Magdalena Krygier: Aktualizacja
  • zmieniono 2013-02-08 12:14 przez Administrator Systemu: aktualizacja
  • zmieniono 2013-10-14 14:47 przez Administrator Systemu: dodanie "tagów"
  • zmieniono 2013-11-06 12:34 przez Administrator Systemu: korekta edytorska
  • zmieniono 2014-02-25 12:54 przez Administrator Systemu: aktualizacja
  • zmieniono 2014-07-03 13:52 przez Administrator Systemu: korekta edytorska dot. opłat
  • zmieniono 2014-07-03 13:53 przez Administrator Systemu
  • zmieniono 2014-12-16 08:59 przez Agata Tomaszewska : zmiana numeru rachunku bankowego opłaty skarbowej
  • zmieniono 2015-01-02 10:33 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2015-04-23 07:53 przez Agata Tomaszewska
  • zmieniono 2015-10-19 10:05 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta
  • zmieniono 2016-02-24 11:31 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2016-02-26 10:21 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2016-02-29 09:53 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja podstawy prawnej
  • zmieniono 2016-07-13 09:10 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2016-07-13 09:14 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2017-04-05 09:28 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2017-09-19 10:36 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2019-06-17 10:26 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2019-12-31 11:17 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2020-02-25 13:20 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja treści wg normy WCAG 2.1
  • zmieniono 2020-02-25 13:21 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2020-10-29 13:57 przez Agata Poleska : korekta edytorska
  • zmieniono 2020-11-25 08:23 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: dostosowanie do wymogów normyw WCAG 2.1
  • zmieniono 2022-04-19 09:42 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2022-10-06 08:24 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2022-10-06 08:27 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2022-11-16 13:31 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2022-11-16 13:48 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2023-01-10 10:48 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta techniczna
  • zmieniono 2023-06-30 13:24 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2023-11-28 10:12 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja

« wstecz

Banery