BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO

Ścieżka nawigacyjna

Treść strony

UCHWAŁA Nr 693/2001
ZARZĄDU POWIATU POZNAŃSKIEGO
z dnia 15 października 2001r.


w sprawie: uchwalenia regulaminu organizacyjnego Domu Dziecka, w Kobylnicy.

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91 poz. 578 z późn. zm.) Zarząd Powiatu Poznańskiego uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się regulamin organizacyjny Domu Dziecka w, Kobylnicy, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się członkowi Zarządu - Gabrieli Ozorowskiej.

§ 3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Starosta - Ryszard Pomin
Wicestarosta - Jan Grabkowski
Członkowie Zarządu:
- Jerzy Lechnerowski
- Gabriela Ozorowska
- Marek Woźniak


Załącznik
Regulamin
Domu Dziecka w Kobylnicy

Rozdział I
Postanowienia ogólne

Rozdział II
Cele i zadania

Rozdział III
Organy Domu Dziecka

Rozdział IV
Organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej

Rozdział V
Pracownicy

Rozdział VI
Wychowankowie

Rozdział VII
Dokumentacja

Rozdział VIII
Postanowienia końcowe

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny.
§ 1. 1. Dom Dziecka w Kobylnicy, zwany dalej „placówką”, jest wielofunkcyjną placówką opiekuńczo-wychowawczą o charakterze socjalizacyjnym i interwencyjnym zapewniającą dzieciom i młodzieży, pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej, dzienną lub całodobową, ciągłą lub okresową opiekę i wychowanie.
2. Placówka łączy zakres sprawowanej opieki i specyfikę działań placówki socjalizacyjnej, interwencyjnej w rozumieniu § 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz.U. Nr 80 poz. 900).

§ 2. 1. Terenem działania placówki jest powiat poznański.
2. Siedzibą placówki mieści się pod następującym adresem:
62-006 Kobylnica, ul. Poznańska 91

§ 3. Organem prowadzącym placówkę jest Powiat Poznański. Starosta przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie sprawuje nadzór nad działalnością placówki, w szczególności w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

§ 4. Placówka jest samodzielną jednostką organizacyjno – budżetową podporządkowaną zarządowi powiatu.

§ 5. Placówka działa zgodnie z Ustawą z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 1998r. Nr 64, poz. 414) z późniejszymi zmianami Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80 poz. 900)

ROZDZIAŁ II
Cele i zadania

§ 6. 1. Placówka w ramach funkcji socjalizacyjnej zapewnia całodobową opiekę i wychowanie dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej, dla których nie znaleziono rodzinnej opieki zastępczej.
2. Placówka w ramach funkcji wymienionej ust. 1 wykonuje następujące zadania:
1) zapewnia dziecku całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby,
2) prowadzi zajęcia socjalizujące, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, resocjalizujące, terapeutyczne rekompensujące brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujące do życia społecznego, dla dzieci niepełnosprawnych – odpowiednią rehabilitację i zajęcia specjalistyczne,
3) zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych.
3. Placówka w ramach funkcji wymienionej w ust. 1 podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnej opiece zastępczej.

§ 7. 1. Placówka w ramach funkcji interwencyjnej:
1) zapewnia dziecku pozbawionemu częściowo lub całkowicie opieki rodziców, znajdującemu się w sytuacji kryzysowej:
a) doraźną całodobową opiekę,
b) kształcenie dostosowane do jego wieku i możliwości rozwojowych,
c) opiekę i wychowanie do czasu powrotu do rodziny lub umieszczenia w rodzinie zastępczej, placówce rodzinnej albo placówce socjalizacyjnej,
2) przygotowuje diagnozę stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej
dziecka oraz ustala wskazania do dalszej pracy z dzieckiem.
2. Placówka w ramach funkcji określonej w ust. 1 spełnia następujące zadania:
1) przyjmuje dzieci w nagłych sytuacjach kryzysowych,
2) sporządza diagnozę dziecka i rodziny dotyczącą zdrowia, rozwoju umysłowego, stanu emocjonalnego i związków rodzinnych,
3) zaspokaja indywidualne potrzeby edukacyjne dziecka,
4) umożliwia mu wyrównywanie opóźnień szkolnych i kontynuowanie nauki na odpowiednim poziomie.
3. W ramach funkcji określonej w ust. 1 do placówki przyjmowane są dzieci od lat siedmiu do trzynastu niezależnie od miejsca zamieszkania. W wyjątkowych przypadkach, w szczególności, gdy dziecku nie można zapewnić rodzinnej opieki zastępczej, do placówki mogą być przyjmowane dzieci młodsze.
4. W ramach funkcji określonej w ust. 1 pobyt dziecka w placówce nie może trwać dłużej niż 3 miesiące. W przypadku, gdy postępowanie sadowe w sprawie uregulowania sytuacji prawnej dziecka jest w toku, pobyt może być przedłużony, nie dłużej jednak niż 3 miesiące.
5. W ramach funkcji określonej w ust. 1 placówka przygotowuje diagnozę psychologiczno-pedagogiczną dziecka oraz diagnozę jego sytuacji rodzinnej na potrzeby sądu rodzinnego.

ROZDZIAŁ III
Organy Domu Dziecka

§ 8. Organami Domu Dziecka są:
1) dyrektor,
2) stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka,
3) samorząd wychowanków.

§ 9. 1. Placówką kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Zarząd Powiatu w Poznaniu.
2. Obowiązki i uprawnienia dyrektora placówki określają przepisy ustawy o pomocy społecznej oraz inne przepisy szczególne.
3. Dyrektor placówki w szczególności:
1) kieruje bieżącą działalnością wychowawczą placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) udziela urlopów wychowankom albo upoważnia do tego wychowawcę,
5) dokonuje skreśleń wychowanków z ewidencji placówki,
6) organizuje administracyjna, finansową i gospodarcza obsługę placówki,
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
4. Dyrektor jako kierownik zakładu pracy decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,
3) występowania z wnioskami o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki,
4) przydziału prac i zajęć stałych w ramach wynagrodzenia zasadniczego i zajęć dodatkowo płatnych.
5. Dyrektor wykonuje swoje zadania współpracując ze stałym zespołem do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka oraz z samorządem wychowanków.
6. Zasady powoływania i odwoływania dyrektora regulują odrębne przepisy.

§ 10. 1. W placówce działa, jako organ kolegialny, stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.
2. Do zadań stałego zespołu ds. okresowej sytuacji dziecka należy w szczególności:
1) analiza karty pobytu dziecka,
2) okresowa ocena sytuacji dziecka,
3) ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka,
4) analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
5) modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
6) ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
3. W skład zespołu ds. okresowej sytuacji dziecka wchodzą:
1) dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,
2) pedagog,
3) psycholog,
4) wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka,
5) pracownik socjalny.
4. W celu uzyskania wiedzy o sytuacji socjalnej i prawnej dziecka oraz jego rodziny, do udziału w posiedzeniu stałego zespołu, o którym mowa w ust. 1, zapraszane są również osoby bliskie dziecku, a także przedstawiciele:
1) sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania rodziny dziecka,
2) powiatowego centrum pomocy rodzinie,
3) ośrodka pomocy społecznej,
4) policji,
5) służby zdrowia,
6) instytucji oświatowych,
7) ośrodka adopcyjno-opiekuńczego,
8) organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka.
5. Po przeprowadzeniu oceny sytuacji dziecka, o której mowa w ust. 2 pkt. 2, poprzez analizę sytuacji rodzinnej i psychospołecznej, zespół, o którym mowa w ust. 1, formułuje na piśmie wniosek dotyczący zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
6. Na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 5, dyrektor placówki informuje sąd rodzinny o zaistnieniu podstaw do powrotu dziecka do rodziny albo – wobec niemożliwości powrotu dziecka do rodziny – podejmuje starania zmierzające do umieszczenia w rodzinie przysposabiającej, rodzinie zastępczej lub placówce rodzinnej.
7. Na wniosek wychowawcy lub dyrektora, po zasięgnięciu opinii zespołu, o którym mowa w ust. 1, oraz po zasięgnięciu opinii dziecka powiat może przenieść dziecko do innej placówki.
8. Przeniesienia dziecka umieszczonego w placówce na postawie orzeczenia sądowego wymaga zgody właściwego sądu.
9. Posiedzenia stałego zespołu, o którym mowa w ust. 1, zwołuje dyrektor placówki w zależności od potrzeb.
10. O terminie i programie posiedzenia zespołu, o którym mowa w ust. 1, dyrektor powiadamia zainteresowanych w zeszycie zarządzeń z tygodniowym wyprzedzeniem.
11. Przewodniczącym stałego zespołu, o który mowa w ust. 1, jest dyrektor placówki.
12. Uchwały zespołu, o którym mowa w ust. 1, zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
13. Posiedzenia zespołu, o którym mowa w ust. 1, są protokołowane.
14. W głosowaniu udział brać mogą osoby wymienione w ust. 3.
15. Osoby wymienione w ust. 4. dysponują głosem doradczym.
16. W przypadku równej ilości głosów decydujący jest głos przewodniczącego.
17. Wszyscy uczestnicy zespołu, o którym mowa w ust. 1, zobowiązani są do zachowania tajemnicy w sprawach poruszanych podczas obrad, które mogą naruszać dobro wychowanka, rodzica wychowanka, a także wychowawców i innych pracowników placówki.

§ 11. 1. Dzieci przebywające w placówce mogą tworzyć samorząd.
2. Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie przebywający w placówce.
3. Zasady wyboru i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez dzieci przebywające w placówce.
4. Opiekuna samorządu wybierają dzieci spośród pracowników zatrudnionych w placówce.

ROZDZIAŁ III
Organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej

§ 12. 1. Placówka pracuje cały rok, przez wszystkie dni tygodnia, przez całą dobę.
2. Wychowankowie podzieleni są na cztery grupy koedukacyjne wychowawcze działające w budynku macierzystym, w tym:
1) trzy grupy socjalizacyjne:
- a) dwie dla dzieci w wieku od 3 do 15 lat,,
- b) jedna dla młodzieży w wieku powyżej 15 lat,
2) jedna grupa interwencyjna dla dzieci w wieku do 13 lat.
3. Grupy wymienione w ust. 2 pkt. 1 i 2 posiadają własne autonomiczne mieszkania posiadające pokoje sypialne, aneksy kuchenne, jadalnie, pomieszczenia sanitarne i pokoje dziennego pobytu, których wystrój i urządzenie winno być zbliżone standardem do domów rodzinnych.
4. Grupy wymienione w ust. 2 pkt. 1 i 2 zapewniają wychowankom dostęp do sprzętów i urządzeń gospodarstwa domowego, w tym: pralek, odkurzaczy, lodówek, kuchenek i sprzętu audiowizualnego.
5. W godzinach przedpołudniowych w placówce, w wydzielonych pomieszczeniach, działa grupa dopołudniowa, która sprawuje opiekę nad wychowankami w czasie, gdy nie pracują grupy macierzyste.
6. Wychowankowie chorzy, na wniosek pielęgniarki, umieszczani są w izolatkach.
7. Opiekę nad wychowankami wymienionymi w ust. 6 sprawują wychowawcy z grup macierzystych, a w czasie, gdy one nie pracują, wychowawca grupy dopołudniowej.

§ 13. 1. Placówka przyjmuje dzieci o każdym czasie.
2. Nowoprzybyłych przyjmuje do placówki dyrektor lub pod jego nieobecność inna upoważniona osoba.
3. Podstawą przyjęcia dziecka do placówki jest skierowanie wystawione przez powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
4. Do skierowania, o którym mowa w ust. 3 powinny być załączone, w zależności od rodzaju i zakresu opieki, którą ma być objęte dziecko, następujące dokumenty:
1) odpis aktu urodzenia, a w przypadku sierot lub pół sierot- również odpis aktu zgonu zmarłego rodzica,
2) orzeczenie o stanie zdrowia lub książeczka zdrowia,
3) dokumenty szkolne,
4) aktualny wywiad środowiskowy wraz ze szczegółowym opisem sytuacji dziecka oraz dokumentację dotychczasowych działań podjętych wobec dziecka i rodziny.
5. Na podstawie dokumentów wymienionych w ust. 4. i przeprowadzonej rozmowy z dzieckiem, dyrektor lub upoważniona przez niego osoba, podejmuje decyzje o umieszczeniu w odpowiedniej grupie wychowawczej i przekazuje go wychowawcy z grupy macierzystej.
6. Wychowawca z grupy macierzystej zapoznaje nowoprzybyłego z regulaminem placówki i systemem wychowawczym grupy, następnie zakłada kartę odzieżową, w którą wpisuje odzież własną nowoprzybyłego, przydziela miejsce w sypialni i zaopatruje w niezbędne wyposażenie oraz wpisuje jego dane do dziennika.
7. Wstępna diagnoza sytuacji dziecka oraz indywidualny plan pracy dla dziecka przyjętego w trybie określonym w ust. 3 winny być sporządzone nie później niż 14 dni od momentu jego przybycia do placówki.
8. Placówka jest zobowiązana przyjąć bez skierowania oraz uzyskania zgody ustawowych lub bez orzeczenia sądu każde dziecko w wieku poniżej 13 lat i zapewnić mu opiekę do czasu wyjaśnienia sytuacji w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki - na polecenie sędziego, doprowadzone przez policję, szkołę lub osoby stwierdzające porzucenie dziecka, zagrożenie jego życia lub zdrowia.
9. Dyrektor placówki, do której zostało przyjęte dziecko w trybie określonym w ust. 8, zobowiązany jest powiadomić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin, właściwy sąd rodzinny oraz powiatowe centrum pomocy rodzinie.
10. Wstępna diagnoza sytuacji dziecka i indywidualny plan pracy dziecka przyjętego w trybie określonym w ust. 8. powinny być sporządzone nie później niż 14 dni od momentu jego przybycia do placówki.
11. Dyrektor wspólnie z powiatowym centrum pomocy rodzinie podejmuje niezbędne działania zmierzające do uregulowania sytuacji dziecka.

§ 14. 1. W miarę posiadanych wolnych miejsc, jednakże w liczbie nie większej niż 15% miejsc przeznaczonych dla dzieci objętych opieką całodobową, dyrektor placówki może przyjmować celem objęcia taka formą opieki dzieci na wniosek ich rodziców.
2. Jeżeli rodzice małoletniego składającego wniosek, o którym mowa w ust. 1, sprawują nad nim chociażby ograniczoną władzę rodzicielską, niezbędna jest ich pisemna zgoda na objęcie dziecka opieką określoną w ust. 1.
3. O przyjęciu do placówki dziecka na jego wniosek, o którym mowa w ust. 1, dyrektor informuje powiatowe centrum pomocy rodzinie.
4. Stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka niezwłocznie dokonuje oceny sytuacji dziecka przyjętego do placówki w trybie określonym w ust. 1.
5. Wstępna diagnoza sytuacji dziecka i indywidualny plan pracy dla dziecka przyjętego w trybie określonym w ust. 1 powinny być sporządzone nie później niż 14 dni od momentu jego przybycia do placówki.

§ 15. 1. Jeśli dziecko przebywało w placówce na zasadzie interwencji, to jego przewiezienie do innej placówki należy do jej obowiązków.
2. Doprowadzenie do placówki małoletniego i nieletniego, skierowanego na podstawie orzeczenia sądu, regulują odrębne przepisy.

§ 16. 1. Rodzeństwo kierowane do placówki nie powinno być rozdzielane.
2. Ciąża małoletniej nie stanowi powodu odmowy przyjęcia do placówki.

§ 17. Pobyt w placówce ustaje w przypadku:
1) powrotu dziecka do rodziców,
2) zakwalifikowania dziecka do innej formy opieki,
3) usamodzielnienia się dziecka,
5) orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w placówce.

§ 18. 1. W przypadku samowolnego opuszczenia placówki przez dziecko lub niezgłoszenia się dziecka w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności, dyrektor placówki:
1) przeprowadza postępowanie wyjaśniające,
2) powiadamia w ciągu 24 godzin rodziców, opiekuna prawnego dziecka, Policję, sąd rodzinny nadzorujący wykonanie orzeczenia oraz powiatowe centrum pomocy rodzinie.
2. Postępowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 inicjuje notatka służbowa, zawierająca opis wszystkich okoliczności zdarzenia wymienionego w ust. 1, która zobowiązany jest złożyć dyrektorowi wychowawca, na którego dyżurze zdarzenie miało miejsce oraz oświadczenie dziecka po powrocie do placówki.
3. Postępowanie kończy decyzja dyrektora placówki, który wymierza karę bądź kieruje sprawę do stałego zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka.
4. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w placówce stały zespół, o którym mowa w § 11, ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka w placówce i kieruje sprawę do powiatowego centrum pomocy rodzinie lub sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu w placówce.
5. Osobę, która ukończyła 18 rok życia, w przypadku samowolnego opuszczenia placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w placówce, dyrektor może wykreślić z ewidencji przebywających w placówce oraz odmówić ponownego przyjęcia do placówki.

§ 19. Zakres i czas trwania opieki świadczonej przez placówkę jest dostosowany do sytuacji prawnej, rodzinnej, psychologicznej, zdrowotnej i materialnej dziecka może mieć charakter opieki całkowitej lub częściowej.

§ 20. 1. Za pobyt dziecka w placówce opłatę ponoszą, do wysokości wydatków bieżących ponoszonych na jego utrzymanie, rodzice dziecka, a także opiekunowie prawni, w przypadku, gdy dysponują dochodami dziecka.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również do rodziców pozbawionych całkowicie lub częściowo władzy rodzicielskiej.
3. Opłatę, o której mowa w ust. 1, ustala w drodze decyzji administracyjnej z upoważnienia Starosty Poznańskiego Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Poznaniu.
4. Rada Powiatu Poznańskiego określa w drodze uchwały zasady częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłat, o których mowa w ust. 1.

ROZDZIAŁ V
Pracownicy

§ 21. 1. W placówce zatrudnia się:
1) specjalistów (wychowawców, pedagoga, psychologa, terapeutów i pracownika socjalnego),
2) pracowników ekonomiczno-administracyjnych (główna księgowa, referent ds. zaopatrzenia, referent ds. administracyjnych),
3) pracowników obsługi (kucharka, pomoce kuchenne, sprzątaczka, krawcowa, konserwator, kierowca, opiekunka nocna, palacz).
2. Zakres zadań pracowników ekonomiczno-administracyjnych i obsługi zawarty jest oddzielnie w przydziale obowiązków i potwierdzony pisemnie przez każdego pracownika indywidualnie.
3. W placówce zatrudniona jest pielęgniarka, której zakres zadań ustala dyrektor.
4. Do pełnienia funkcji opiekuna nocnego może być zobowiązany każdy pracownik specjalista zatrudniony w placówce.
5. W procesie wychowania i opieki uczestniczą wszyscy pracownicy placówki.
6. Pracownicy zatrudnieni w placówce powinni wykazywać należytą postawę i dawać dobry przykład dzieciom.
7. Działalność placówki może być uzupełniona pracą wolontariuszy,
8. Zasady pełnienia dyżurów nocnych określa załącznik do niniejszego regulaminu.

§ 22. 1. Wychowawca zobowiązany jest do organizowania pracy w grupie dzieci oraz do pracy indywidualnej z dzieckiem.
2. Wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka bezpośrednio odpowiada za realizację zadań wynikających z indywidualnego planu pracy oraz pozostaje w stałym kontakcie z rodziną dziecka.
3. Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
1) tworzenie serdecznej atmosfery, sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych,
2) utrzymywanie kontaktów z rodzinami wychowanków,
3) współdziałanie z opiekunami prawnymi i rodzinami zaprzyjaźnionymi,
4) wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny oraz porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych,
5) współdziałanie z lekarzem i pielęgniarką w zakresie utrzymania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieka w czasie choroby,
6) współpraca ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie oraz w miarę potrzeby udzielanie lub organizowanie pomocy w nauce,
7) zaopatrzenie wychowanków w odpowiednią odzież i inne przedmioty osobistego użytku,
8) odpowiedzialność za wyposażenie usamodzielnianych wychowanków,
9) utrzymywanie kontaktów z usamodzielnionymi wychowankami w początkowym okresie ich samodzielnego życia,
10) stałe doskonalenie swojego warsztatu pracy i podnoszenie poziomu wiedzy pedagogicznej, psychologicznej oraz branie udziału w różnych formach doszkalania bądź dokształcania zawodowego,
11) prowadzenie dokumentacji grupy,
12) stwarzanie warunków do współrządzenia i współgospodarzenia w placówce,
13) zapewnienie wychowankom niezbędnych pomocy do nauki i przyborów szkolnych,
14) stwarzanie warunków sprzyjających ujawnianiu i rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień wychowanków,
15) wyposażenie wychowanka w odpowiednią wiedzę o sposobach samodzielnego załatwiania spraw w różnych instytucjach,
16) wypełnianie karty pobytu dziecka zawartą w dokumentach dziecka oraz opracowywanie przy udziale dziecka indywidualnego planu pracy w porozumieniu z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem socjalnym, a także innymi specjalistami,
17) inspirowanie zmian w indywidualnych planach pracy z dzieckiem,
18) odwiedzanie rodziców dziecka w miejscu ich zamieszkania.

§ 23. 1. Osoby zatrudnione w placówce na stanowisku psychologa lub pedagoga są odpowiedzialne za diagnozę indywidualną dziecka, prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce.
2. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1) rozpoznawanie sytuacji wychowawczej, opiekuńczej i prawnej wychowanka,
2) współdziałanie z sądami, ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi i powiatowymi centrami pomocy rodzinie w sprawach wychowanków,
3) podejmowanie działań związanych z uregulowaniem sytuacji prawnej i majątkowej wychowanków,
4) przygotowanie warunków powrotu wychowanka do rodziny,
5) udzielanie pomocy usamodzielnionym wychowankom,
6) udzielanie pomocy wychowankom w rozwiązywaniu szczególnie trudnych problemów życiowych,
7) sprawowanie indywidualnej opieki i pomoc wychowankom z opóźnieniami szkolnymi,
8) pomoc wychowawcom przy opracowywaniu indywidualnych i realizacji planów pracy z dzieckiem.
3. Do zadań psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie badań psychologicznych służących diagnozie i określaniu najkorzystniejszych warunków rozwoju wychowanków,
2) pomoc wychowawcom przy opracowywaniu indywidualnych planów pracy z dzieckiem,
3) ustalanie metod pracy umożliwiających eliminowanie przyczyn niepowodzeń w nauce i wychowaniu,
4) sprawowanie indywidualnej opieki psychologicznej nad wychowankami,
5) opracowywanie opinii psychologicznych o wychowankach na potrzeby sądów rodzinnych,
6) opracowywanie programów zajęć specjalistycznych,
7) nadzór merytoryczny nad wyposażeniem pomieszczeń i doborem zabawek dla dzieci do 6 lat.

§ 24. 1. Osoba zatrudniona w placówce na stanowisku pracownika socjalnego jest odpowiedzialna za pracę z rodziną dziecka, rozpoznaje jego sytuację rodzinną, utrzymuje kontakt z instytucjami wspierającymi tę rodzinę, inicjuje działania niezbędne do unormowania sytuacji rodziny i umożliwienia powrotu dziecka do rodziny.
2. Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:
1) wspomaganie rodzin wychowanków w realizowaniu funkcji opiekuńczych i wychowawczych,
2) działanie na rzecz utrzymywania stałych kontaktów z rodzicami oraz na rzecz możliwie jak najszybszego powrotu wychowanków do rodzin,
3) współdziałanie z instytucjami i organizacjami wspomagającymi dziecko i rodzinę, sądami społecznościami lokalnymi, mające na celu zapobieganie zerwanie więzi między wychowankami i rodzinami oraz skracanie pobytu wychowanków w placówce,
4) sporządzanie wywiadów środowiskowych w rodzinach wychowanków, w tym ustalanie wysokości dochodów rodziców naturalnych w okresach półrocznych.
5) stała współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Poznaniu celem umożliwienia wydawania, zmiany lub uchylania decyzji administracyjnej o odpłatności rodziców za pobyt dziecka w placówce.

§ 25. Działalność placówki może być uzupełniona pracą wolontariuszy, której celem w szczególności jest:
1) rozszerzenie zakresu opieki nad dzieckiem w placówce, w tym tworzenie
2) rodzin zaprzyjaźnionych,
3) wsparcie pracy wychowawców poprzez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności dzieci,
4) zapoznanie środowiska lokalnego z problemami placówki,
5) promocja idei wolontariatu,
6) pomoc w innych pracach na rzecz placówki, w szczególności gospodarczych.

ROZDZIAŁ VI
Wychowankowie

§ 26. Wychowankowie są współgospodarzami placówki i powinni być wdrażani do pracy na jej rzecz, stosownie do ich wieku i możliwości.

§ 27. Prawa i obowiązki wychowanków:
1. Wychowanek ma prawo do:
1) ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania, zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa,
2) wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach go dotyczących i uwzględniania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania go o podejmowanych wobec niego działaniach,
3) poszanowania i podtrzymywania swoich związków emocjonalnych z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami zarówno spoza placówki, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w placówce,
4) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia w placówce, a także światopoglądowych i religijnych,
5) stałego zamieszkania i całodziennego wyżywienia,
6) odzieży przekazanej do indywidualnego użytkowania i innych niezbędnych przedmiotów osobistego użytku,
7) podręczników, przyborów szkolnych i zabawek,
8) pomocy w uzupełnianiu braków w nauce,
9) uczestniczenia, za zgodą wychowawcy i w porozumieniu z dyrektorem, w różnych zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych, w tym kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych,
10) zachowania na własność odzieży i innych przedmiotów pozostających w jego osobistym użytkowaniu, przy przejściu pod opiekę rodziców, rodziny zastępczej lub innej placówki opiekuńczo-wychowawczej,
11) usamodzielnienia w przypadku całkowitego braku opieki rodzicielskiej.
3. Wychowanek ma obowiązek do:
1) przestrzegania postanowień go dotyczących, a zawartych w niniejszym regulaminie,
2) odpowiedzialności za własne życie, higienę oraz rozwój,
3) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w placówce,
4) uczestniczenia w zajęciach organizowanych dla wychowanków, a w uzasadnionych przypadkach może być z nich zwolniony za zgodą wychowawcy,
5) współdziałania z wychowawcami w programowaniu i organizowaniu czasu wolnego wychowanków,
6) kulturalnego zachowania się i okazywania szacunku wychowawcom i innym osobom zatrudnionym w placówce, a także poszanowania godności kolegów i koleżanek, udzielania pomocy i służenia opieką młodszym i słabszym.
4. Rodzeństwa mają prawo do wspólnego zamieszkania.
5. Wychowanka w ciąży ma prawo do opieki i przygotowania jej do
macierzyństwa, ponadto do pomocy w zorganizowaniu opieki nad dzieckiem.
6. Wychowankom przysługuje miesięcznie określona, drobna kwota do własnego
dysponowania, której wysokość, nie niższą niż 0,5%, a nie wyższą niż 5%, o której mowa w art. 33g ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, ustala dyrektor w porozumieniu z samorządem wychowanków.
7. Wysokość kwoty określonej w ust. 6 jest zróżnicowana w zależności od grup wiekowych i wynosi:
1) dla dzieci uczęszczających do przedszkola wynosi 0,8%,
2) dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych 1,2%,
3) dla dzieci uczęszczających do gimnazjum 1,9%,
4) dla dzieci uczęszczających do szkół zawodowych 1,9%,
5) dla młodzieży uczęszczającej do szkół średnich 2,7%,
6) dla młodzieży uczęszczającej do szkół pomaturalnych 3,4%.
8. Kwota, o której mowa w ust. 6 nie przysługuje w pełnej wysokości w czasie nieusprawiedliwionej nieobecności (samowolne oddalenie, spóźniony powrót z wyjazdu do domu, itp.). Za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności potrąca się 5% wysokości kwoty, o której mowa w ust. 6.
9. Dyrektor z urzędu lub na wniosek wychowawcy obniża wysokość wypłaty kwoty, o której mowa w ust. 6 za dokonanie bezmyślnych uszkodzeń lub zniszczeń mienia placówki, a także za inne zachowania niezgodne z niniejszym regulaminem.
10. Potrącona kwota przeznaczona jest na pokrycie strat spowodowanych przez wychowanka.

§ 28. 1. Wychowankom objętym opieką całkowitą przysługuje:
1) wyżywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych,
2) wyposażenie w:
a) odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb,
b) zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,
c) środki higieny osobistej,
3) zaopatrzenie w:
a) leki,
b) podręczniki i przybory szkolne.
2. Wychowankowie mają możliwość dostępu przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów.
3. Placówka zapewnia wychowankom:
1) dostęp do nauki, która odbywa się w szkołach:
a) poza placówką,
b) w systemie nauczania indywidualnego;
2) pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych, oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych,
3) opłatę za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się placówka,
4) pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką.

§ 29. Wychowankowi usamodzielnionemu przysługuje pomoc finansowa na zagospodarowanie na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej.

§ 30. 1. Za wzorowa postawę, zaangażowanie w pracy na rzecz placówki wychowankowie mogą otrzymać nagrody i wyróżnienia. W szczególności za:
1) pilną naukę,
2) wzorowe wykonywanie powierzonych obowiązków,
3) dbałość o czystość i higienę osobistą,
4) pracę na rzecz grupy i placówki,
5) kulturę osobistą,
6) życzliwy, koleżeński stosunek do młodszych,
7) rozwijanie pozytywnych zainteresowań,
8) dbałość o mienie własne i placówki,
9) inną działalność na rzecz placówki.
2. Wychowanek może być wyróżniony lub nagrodzony w następującej formie:
1) pochwała przez wychowawcę grupy,
2) pochwała z wpisem do kroniki grupy,
3) pochwała na tablicy ogłoszeń,
4) pochwała przez dyrektora na zebraniu wszystkich wychowanków,
5) nagroda rzeczowa,
6) udział w atrakcyjnych imprezach,
7) list pochwalny do rodziców (opiekunów),
8) zwiększenie kwoty do własnej dyspozycji.
3. Za nieprzestrzeganie obowiązków wynikających z regulaminu oraz postępowanie naganne wychowanek może być ukarany, w szczególności za:
1) nieusprawiedliwioną nieobecność wychowanka w placówce,
2) naruszanie nietykalności cielesnej innych wychowanków,
3) znęcanie się nad zwierzętami,
4) przywłaszczanie cudzego mienia,
5) nie wywiązywanie się z obowiązków szkolnych,
6) niszczenie mienia,
7) wulgarne słownictwo,
8) palenie papierosów i stosowanie innych używek szkodliwych dla zdrowia,
9) inspirowanie nagannych zachowań innych wychowanków.
4. Wychowanek może być ukarany w następujący sposób:
1) upomnienie udzielone przez wychowawcę,
2) nagana udzielona przez wychowawcę,
3) nagana na tablicy ogłoszeń,
4) zakaz udziału w atrakcyjnych imprezach,
5) upomnienie lub nagana udzielona przez dyrektora,
6) wstrzymanie zgody na wyjazd do domu rodziców lub opiekunów,
7) zawiadomienie rodziców ( opiekunów) o nagannym zachowaniu,
8) w szczególnych wypadkach wystąpienie do sądu rodzinnego o skierowanie do innego rodzaju placówki,
9) obniżenie przez wychowawcę na czas określony kwoty do własnej dyspozycji.
5. Tryb odwołania od kary:
1) wniosek do Rady Wychowanków o wstawiennictwo u dyrektora,
2) wniosek do dyrektora placówki.

ROZDZIAŁ VII
Dokumentacja

§ 31. 1. Placówka prowadzi następującą dokumentację:
1) teczki z dokumentacją osobistą wychowanków,
2) księga ewidencji wychowanków,
3) dzienniki zajęć w poszczególnych grupach wraz z załącznikami,
4) dziennik zajęć przedpołudniowych,
5) dziennik dyżurów nocnych,
6) dziennik pedagoga,
7) księga zastępstw,
8) karty wyposażenia wychowanka,
9) protokolarz posiedzeń stałego zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,
10) protokolarz zebrań pracowników pedagogicznych i pracownika socjalnego,
11) zeszyt wyjazdu z placówki,
12) roczny plan pracy placówki,
13) zeszyt zarządzeń dyrektora
14) karta pobytu dziecka,
15) indywidualne plany pracy z dzieckiem.
2. Teczki z dokumentacją osobistą wychowanków mają charakter poufny. Korzystać z nich można jedynie za zgodą dyrektora.
3. Księgę ewidencji wychowanków prowadzi się chronologicznie według daty przyjęcia wychowanka do placówki.
4. Do księgi ewidencji wpisuje się: imię i nazwisko wychowanka przyjętego do placówki, datę i miejsce urodzenia, imiona i nazwiska rodziców oraz ich adres zamieszkania, jeżeli nie żyją - datę śmierci, imiona i nazwiska oraz adresy opiekunów prawnych oraz osób zobowiązanych do alimentacji, nazwę organu, który wydał skierowanie do placówki, numer i datę wydania skierowania, w przypadku postanowienia sądu również datę tego postanowienia, określenie warunków pobytu, zakresu i formy świadczeń, adres dotychczasowego pobytu, zakres i formy świadczeń, adres dotychczasowego miejsca pobytu (zameldowanie dziecka), a jeżeli dziecko nie ma stałego zameldowania, odnotowuje się skąd przybyło, datę przyjęcia do placówki, oraz datę i przyczynę skreślenia z ewidencji, nazwę i adres placówki, do której został przeniesiony, adres rodziców (opiekunów), którym został przekazany, adres i miejsce pracy, jeżeli wychowanek został usamodzielniony.
5. Dla każdej grupy wychowawczej placówka prowadzi dziennik zajęć
wychowawczych, w którym odnotowuje się przebieg zajęć wychowawczych w danym roku szkolnym.
6. Placówka prowadzi karty wyposażenia dla wychowanków korzystających z zaopatrzenia w odzież i inne wyposażenie.
7. Kartę wyposażenia prowadzi wychowawca grupy sprawujący opiekę indywidualną nad wychowankiem
8. Do karty wpisuje się: imię i nazwisko wychowanka, datę przybycia i odejścia z placówki. bieliznę, obuwie i inne wyposażenie będące własnością wychowanka w chwili przyjścia do placówki (otrzymane i zniszczone w trakcie pobytu).
9. Placówka jest zobowiązana przechowywać dokumenty, przedmioty osobiste i wartościowe wychowanków objętych opieką całkowitą
10. Dokumentacja osobista wychowanka, stosownie do zakresu opieki i funkcji placówki, obejmuje: skierowanie z powiatowego centrum pomocy rodzinie, odpis aktu urodzenia, a w przypadku sierot - również odpis aktu zgonu zmarłego rodzica, dokumenty meldunkowe, wnioski i wskazania dotyczące opieki, programu indywidualnej terapii i resocjalizacji, dokumentację medyczną zewnętrzną ( wyniki badań, karty informacyjne z pobytu w zakładzie opieki zdrowotnej, książeczkę zdrowia dziecka, itp.) oraz inną dokumentację dotyczącą wychowanka.

§ 32. Prowadzenie pozostałej dokumentacji związanej z działalnością placówki (np. księgowo- finansowej itp.) regulują odrębne przepisy.

ROZDZIAŁ VIII
Postanowienia końcowe

§ 33. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się przepisy Ustawy z dnia 29 listopada 1990r. O pomocy społecznej (t.j. Dz.U. 1998r. Nr 64 poz. 414 z późniejszymi zmianami oraz przepisy aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

§ 34. Zmiany regulaminu dokonywane są w trybie właściwym do jego uchwalenia.

§ 35. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

Załącznik do Regulaminu Domu Dziecka w Kobylnicy

Regulamin pełnienia dyżurów nocnych w Domu Dziecka w Kobylnicy

§ 1. 1. W Domu Dziecka w Kobylnicy, zwanym dalej placówką, organizuje się opiekę nocną w grupach wychowawczych:
1) od niedzieli do czwartku w godz. 22.00 – 6.30
2) od piątku do soboty w godz. 22.00 – 8.00
3. Opiekę nocną sprawują:
1) w dni nauki szkolnej (pełna obsada grup) wychowawca i opiekun nocny.
2) w okresie ferii (niepełna obsada grup) wychowawca lub opiekun nocny
3. W uzasadnionych przypadkach dyrektor placówki może zmieniać godziny opieki nocnej lub zwiększyć liczbę osób ją pełniących.

§ 2. Przed rozpoczęciem opieki nocnej wychowawcy pełniący dyżur w grupach wychowawczych zobowiązani są do:
1) przekazania pisemnej informacji o stanie liczbowym podległych im grup w dzienniku nocnym poświadczonej własnoręcznym podpisem.
2) Przekazania informacji pracownikom przejmującym opiekę nocną o atmosferze panującej w grupie, stanie zdrowotnym wychowanków, wszelkich zauważonych usterkach sprzętu i urządzeń oraz innych istotnych informacji dotyczących wychowanków.

§ 3. Wychowawcy przekazujący grupę wychowawcy, bądź opiekunowi nocnemu odpowiedzialni są za stan higieny wychowanków, ład i porządek pomieszczeń grupowych oraz wyciszenie grupy.

§ 4. Wychowawca lub opiekun nocny pełniący dyżur nocny powinien:
1) sprawdzić stan zabezpieczeń placówki, zamknąć drzwi zewnętrzne i wszystkie okna,
2) otwierać i zamykać w razie potrzeby furtkę i bramę wjazdową,
3) sprawować nadzór nad pracownikami obsługi pracującymi w nocy,
4) troszczyć się o mienie placówki,
5) traktować pedagogiczną opiekę nocną jako element obserwacji postaw i zachowań wychowanków,
6) znać i stosować się do instrukcji p.poż., bhp oraz planu ewakuacyjnego placówki,
7) wykonywać niektóre czynności porządkowe (np. gaszenie świateł)

§ 5. Wychowawcy i opiekunowie nocni pełniący dyżur przebywają cały czas w wyznaczonych pomieszczeniach placówki i sprawują bezpośredni nadzór nad wychowankami.

§ 6. 1. Wychowawcy i opiekunowie pełniący dyżur nocny odpowiedzialni są za spokój oraz bezpieczeństwo śpiących wychowanków.
2. Wychowawcy i opiekunowie pełniący dyżur nocny szczególną opieką otaczającą wychowanków znerwicowanych, moczących się oraz przebywających w izolatkach (pokojach dla chorych)

§ 7. W przypadku nagłych wychowawcy lub opiekunowie pełniących dyżur nocny wzywają (w zależności od sytuacji):
1) straż pożarną,
2) pogotowie ratunkowe,
3) policji.
4) Powiadamiają o zdarzeniu dyrektora placówki.

§ 8. Na zakończenie opieki nocnej wychowawca lub opiekun sporządza w dzienniku notatkę o przebiegu dyżur, ważnych zdarzeniach, usterkach, chorobach wychowanków, obecności innych osób dorosłych nie pełniących dyżuru nocnego, itp.

§ 9. Niniejszy regulamin jest załącznikiem do Regulaminu Domu Dziecka w Kobylnicy.
 

drukuj ()

  • opublikował: Pieczyński Maciej
    data publikacji: 2003-07-23 10:07
  • zmodyfikował: Pieczyński Maciej
    ostatnia modyfikacja: 2011-11-28 12:20

« wstecz

Banery