BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO

Ścieżka nawigacyjna

Treść strony

UCHWAŁA Nr 212/87/2000
ZARZĄDU POWIATU POZNAŃSKIEGO
z dnia 29 maja 2000r.

w sprawie: zatwierdzenia regulaminu organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Poznaniu

Na podstawie art. 36.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91 poz. 576) Zarząd Powiatu Poznańskiego uchwala, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Poznaniu stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Kierownikowi Powiatowego Urzędu Pracy w Poznaniu.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Starosta - Ryszard Pomin
Członek Zarządu:
- Marek Woźniak
- Jerzy Lechnerowski
- Marek Bigosiński


ROZDZIAŁ II
PRZEDMIOT I ZAKRES DZIAŁANIA
§ 4
PUP realizuje zadania z zakresu zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu określone w następujących aktach prawnych:
1) ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (t.j. Dz. U. Nr 25 z 1997 r., poz. 128 z późn. zmianami),
2) ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych (Dz. U.. Nr 123 z 1997 r. poz. 776 z późn. zmianami),
3) ustawie z dnia 06 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28 z 1997 r., poz. 153 z późn. zmianami),
4) ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137 z 1998 r., poz. 887),
5) ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162 z 1998 r. poz. 1118),
6) ustawie z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr. 64 z 1998 r. poz. 414 z późn. zmianami),
7) ustawie z dnia 1 grudnia 1994 r. o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych (t.j. Dz. U. Nr 102 z 1998 r., poz. 651 z późn. zmianami).

§ 5
W ramach zadań określonych w § 4 PUP wykonuje:
1. Zadania własne Powiatu, do których należą w szczególności:
1) udzielanie pomocy bezrobotnym i innym osobom poszukującym pracy w znalezieniu pracy, a także pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników,
2) podejmowanie i realizacja działań zmierzających do ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków,
3) pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
4) inicjowanie tworzenia dodatkowych miejsc pracy oraz udzielanie bezrobotnym pomocy w podejmowaniu działalności na własny rachunek i ścisła współpraca w tym zakresie z izbą rolniczą w odniesieniu do bezrobotnych zamieszkałych na wsi,
5) inicjowanie i finansowanie:
- prac interwencyjnych,
- robót publicznych,
- zatrudnienia absolwentów,
- programów specjalnych,
- szkoleń,
6) współdziałanie z Powiatową Radą Zatrudnienia w zakresie ograniczania bezrobocia i jego negatywnych skutków, a w szczególności rozdziału i wykorzystania środków Funduszu Pracy oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosporawnych,
7) inicjowanie i wspieranie działalności klubów pracy,
8) opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań dotyczących problematyki zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu na potrzeby Powiatowej Rady Zatrudnienia i Starosty Poznańskiego.
2. Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, do których należą w szczególności:
1) rejestrowanie bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy, przedstawianie im propozycji zatrudnienia, szkolenia i innych form mających na celu ich aktywizację zawodową, a w razie braku takich możliwości wypłacanie uprawnionych zasiłków i innych świadczeń pieniężnych,
2) przyznawanie i wypłacanie osobom uprawnionym zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych,
3) prowadzenie poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy,
4) wydawanie biletów kredytowych osobom skierowanym do pracy poza miejsce stałego zamieszkania,
5) wydawanie zezwoleń i zgód w sprawach dotyczących zatrudnienia lub wykonywania innej pracy zarobkowej przez cudzoziemców, na podstawie kryteriów ustalonych przez samorząd województwa,
6) wydawanie decyzji w sprawach o:
- uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu osoby bezrobotnej,
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego,
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego oraz kosztów szkolenia,
- umorzeniu części pożyczki udzielonej z Funduszu Pracy,
- refundowaniu pracodawcom wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego,
- refundowaniu pracodawcom dodatków i premii przysługujących pracownikom za wykonywanie obowiązków opiekunów praktyk uczniowskich,
7) wydawanie innych decyzji w sprawach dotyczących zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu na podstawie innych ustaw,
8) wykonywanie kontroli w zakresie przestrzegania przepisów ustawy,
9) opracowywanie powiatowych programów pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych
10) pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych, ich szkolenie oraz przekwalifikowanie,
11) kierowanie osób niepełnosprawnych, które wymagają specjalistycznego programu szkolenia oraz rehabilitacji leczniczej i społecznej do specjalistycznego ośrodka szkoleniowo-rehabilitacyjnego lub do innej placówki szkoleniowej,
12) współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów,
13) doradztwo organizacyjno-prawne i ekonomiczne w zakresie działalności gospodarczej lub rolniczej podejmowanej przez osoby niepełnosprawne,
14) współpraca z organami administracji rządowej i organami jednostek samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi i fundacjami w zakresie zatrudnienia i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
15) współpraca z właściwym terenowo inspektorem pracy w zakresie oceny i kontroli miejsc pracy osób niepełnosprawnych.
3. Zadania wynikające z innych ustaw, a w szczególności:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych i porodowych,
2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne,
3) opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za osoby bezrobotne posiadające prawo do zasiłku dla bezrobotnych.

§ 6
W realizacji swoich zadań PUP współpracuje z Wydziałami Starostwa Powiatowego i jednostkami organizacyjnymi Powiatu.

ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE

§ 7

1. Kierownik Urzędu kieruje Urzędem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Kierownika PUP, zgodnie z treścią porozumienia zawartego między Prezydentem Miasta Poznania i Starostą Poznańskim oraz podjętymi na jego podstawie ustaleniami, powołuje i odwołuje Starosta, po zasięgnięciu opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia.
3. Zastępców Kierownika PUP powołuje i odwołuje Starosta na wniosek Kierownika PUP.
4. Kierownik PUP składa Radzie Powiatu roczne sprawozdanie z działalności PUP oraz przedstawia potrzeby w zakresie przeciwdziałania i łagodzenia skutków bezrobocia.
5. Kierownik PUP składa dwa razy w roku sprawozdanie z działalności PUP Zarządowi Powiatu oraz odpowiedniej Komisji Rady Powiatu zajmującej się problematyką zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu.

6. W indywidualnych sprawach w zakresie określonym upoważnieniem Starosty decyzje administracyjne wydają:
1) Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy w Poznaniu,
2) Zastępcy Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy,
7. Głównego Księgowego zatrudnia i zwalnia Kierownik PUP.
8. Kierownik PUP zatrudnia i zwalnia pracowników Urzędu.

§ 8

Kierownik PUP ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie postanowień niniejszego regulaminu organizacyjnego.

Rozdział IV
GOSPODARKA MAJĄTKOWA I FINANSOWA

§ 9

Kierownik PUP zarządza powierzonym mu mieniem, zapewnia jego ochronę i należyte wykorzystanie.

§ 10

1. Podstawą gospodarki finansowej PUP jest plan finansowy obejmujący dochody i wydatki, zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.
2. Za zgodność gospodarki finansowej z przepisami prawa oraz racjonalną gospodarkę środkami finansowymi odpowiada Kierownik PUP.
3. PUP prowadzi obsługę finansowo – księgową realizowanych przez siebie zadań.


§ 11
Nadzór nad prowadzoną przez PUP gospodarką finansową sprawuje Zarząd Powiatu.

ROZDZIAŁ V

KIEROWNICTWO POWIATOWEGO URZĘDU PRACY

§ 12
1. Całokształtem działalności PUP kieruje – zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa – Kierownik i ponosi za nią pełną odpowiedzialność przed Starostą.
2. Kierownik PUP w stosunku do pracowników jest pracodawcą w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
3. Kierownik PUP kieruje działalnością PUP przy pomocy zastępców oraz kierowników komórek organizacyjnych.
4. Kierownika PUP w czasie jego nieobecności, zastępuje wskazany Zastępca Kierownika, który przejmuje wówczas wszystkie zadania i kompetencje Kierownika PUP.

ROZDZIAŁ VI

KOMÓRKI ORGANIZACYJNE POWIATOWEGO URZĘDU PRACY

§ 13
1.W PUP mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
1) Dział
2) Referat
3) Samodzielne stanowisko pracy.
2. O ilości utworzonych działów, referatów, samodzielnych stanowisk decyduje
Kierownik Urzędu w oparciu o posiadane etaty.

4. W celu realizacji określonych zadań w Urzędzie, Kierownik PUP może powoływać zespoły i komisje zadaniowe.
5. Kierownicy komórek organizacyjnych określają ich strukturę wewnętrzną oraz zakres działania i przedstawiają Kierownikowi PUP do zatwierdzenia.
6. Kierownicy komórek organizacyjnych mają prawo łączyć zadania - przewidziane
w schemacie organizacyjnym dla wielu stanowisk - w jednym.

§ 14
1. Dział jest podstawową komórką organizacyjną, zajmującą się określoną problematyką
i działalnością w sposób kompleksowy lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami, których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie.
2. Działem kieruje kierownik działu.
§ 15
1. Referat jest przynajmniej 4-osobową komórką organizacyjną realizującą jednolite
zagadnienia merytoryczne.
2. Referatem, który może być tworzony w ramach działu lub jako komórka samodzielna,
kieruje kierownik referatu.
§ 16
Samodzielne stanowisko pracy jest najmniejszą komórką organizacyjną, którą tworzy się w wypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki nie uzasadniającej powołania większej komórki organizacyjnej - referatu.
Samodzielne stanowisko pracy może być tworzone w ramach działu, referatu lub
jako komórka samodzielna.

§ 17
Wewnętrzna organizacja każdej komórki organizacyjnej obejmuje:
1) zakres działania określony w regulaminie organizacyjnym,
2) wykaz stanowisk służbowych,
3) zakresy zadań pracowników.
Rozdział VII

STRUKTURA ORGANIZACYJNA POWIATOWEGO URZĘDU PRACY

§ 18
W PUP tworzy się następujące komórki organizacyjne:

1. W pionie działań aktywizujących:
1) Dział Działań Aktywizujących
w tym:
- Referat pośrednictwa pracy
- Samodzielne stanowisko d/s organizowania miejsc pracy z Funduszu Pracy
- Samodzielne stanowisko d/s pożyczek
- Samodzielne stanowisko ds. zatrudnienia cudzoziemców
2) Dział Poradnictwa Zawodowego i Szkoleń
w tym:
- Referat poradnictwa zawodowego
- Samodzielne stanowisko d/s szkolenia
- Samodzielne stanowisko Klub Pracy
3) Dział - Poznański Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości

2. W pionie działań wspierających:
4) Samodzielne stanowisko d/s prawnych - radca prawny
5) Referat obsługi sekretariatu
6) Samodzielne stanowisko d/s kadrowych
7) Samodzielne stanowisko d/s organizacji i kontroli
8) Dział Finansowo - Księgowy
w tym:
- Samodzielne stanowisko d/s księgowości budżetowej
- Referat obsługi Funduszu Pracy i PFRON
- Referat obsługi kasowej i wypłat zasiłków
9) Dział Administracyjny
w tym:
- Referat administracyjno - gospodarczy
- Samodzielne stanowisko d/s informatyki i statystyki
- Samodzielne stanowisko d/s archiwum
10) Dział Kontroli Legalności Zatrudnienia.
3. W pionie działań informacyjno - ewidencyjnych:
11) Dział Ewidencji, Świadczeń i Informacji
w tym:
- Referat ewidencji i informacji
- Referat świadczeń
- Samodzielne stanowisko d/s nienależnie pobranych świadczeń

§ 19
1. Kierownik PUP oraz jego Zastępca d/s Organizacji i Świadczeń kierują następują-
cymi pionami funkcjonalnymi Urzędu:
1) pionem działań wspomagających, w tym:
- Samodzielnym stanowiskiem d/s prawnych - radca prawny
- Referatem obsługi sekretariatu
- Samodzielnym stanowiskiem d/s kadrowych
- Samodzielnym stanowiskiem d/s organizacji i kontroli
- Działem Finansowo - Księgowym
- Działem Administracyjnym
- Działem Kontroli Legalności Zatrudnienia
2) pionem działań informacyjno-ewidencyjnych, w tym:
- Działem Ewidencji, Świadczeń i Informacji

Z-ca Kierownika Urzędu d/s Organizacji i Świadczeń nadzoruje bezpośredni pracę:
- Referatu obsługi sekretariatu
- Samodzielnego stanowiska d/s kadrowych
- Samodzielnego stanowiska d/s organizacji i kontroli
- Działu Ewidencji, Świadczeń i Informacji
2. Z-ca Kierownika Urzędu d/s Rynku Pracy kieruje pionem działań aktywizujących,
w tym:
- Działem Działań Aktywizujących
- Działem Poradnictwa Zawodowego i Szkoleń
- Działem - Poznańskim Ośrodkiem Wspierania Przedsiębiorczości
3. Główny Księgowy PUP kieruje Działem Finansowo-Księgowym, a zakres jego działania określają odrębne przepisy.
4. Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych PUP określa Rozdział VIII niniejszego regulaminu.
5. Szczegółową strukturę organizacyjną PUP z podziałem na komórki organizacyjne
określa schemat będący załącznikiem Nr 1 Regulaminu.
§ 20
1. Do kompetencji Kierownika PUP należy w szczególności:
1) promocja usług Urzędu,
2) realizacja zadań określonych w art. 6 i 6a ustawy z dnia 14.12.1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - (tekst jednolity Dz. U. Nr 25 z 1997 r. poz. 128 z późniejszymi zmianami),
3) planowanie i dysponowanie środkami Funduszu Pracy oraz przekazanymi środkami PFRON,
4) planowanie i dysponowanie środkami budżetu Urzędu,
5) zatrudnianie i ocenianie pracowników PUP oraz wnioskowanie do Starosty w sprawie zatrudnienia Zastępców Kierownika,
6) współpraca z organami samorządów lokalnych, z Powiatową Radą Zatrudnienia, władzami szkolnymi, instytucjami szkolącymi i ośrodkami pomocy społecznej,
7) wydawanie zarządzeń, poleceń służbowych,
8) wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie udzielonego przez Starostę upoważnienia,
9) wydawanie zezwoleń i zgód na zatrudnianie cudzoziemców na podstawie udzielonego przez Starostę upoważnienia,
10) inicjowanie programów specjalnych,
11) zatwierdzanie regulaminu i programu działania Klubu Pracy,
12) planowanie, wytyczanie kierunków działania, organizacja pracy Urzędu,
13) opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia Zarządowi Powiatu regulaminu organizacyjnego PUP.

2. Do kompetencji Z-cy Kierownika ds. organizacji świadczeń należy w szczególności:
1) planowanie, wytyczanie kierunków działania, organizacja pracy podległych komórek organizacyjnych,
2) koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań objętych zakresem działania:
- Referatu obsługi sekretariatu,
- Samodzielnego stanowiska ds. kadrowych,
- Samodzielnego stanowiska ds. organizacji i kontroli,
- Działu Ewidencji, Świadczeń i Informacji
3) podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych
4) wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie upoważnienia Starosty,
5) opiniowanie doboru obsady stanowisk kierowników nadzorowanych komórek oraz wnioskowanie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar,
6) promocja usług Powiatowego Urzędu Pracy,
7) bieżąca współpraca z organami, organizacjami i instytucjami w zakresie wynikającym z realizacji zadań określonych w § 20 ust.2 pkt 2 Regulaminu,
8) kontrola przestrzegania przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
3. Do kompetencji Z-cy Kierownika ds. Rynku Pracy należy w szczególności:
1) planowanie, wytyczanie kierunków działania i organizacja pracy pionu działań aktywizujących,
2) koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań objętych zakresem działania:
- Działu Działań Aktywizujących
- Działu Poradnictwa Zawodowego i Szkoleń
- Działu - Poznańskiego Ośrodka Wspierania Przedsiębiorczości.
3) podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu nadzorowanych komórek organizacyjnych,
4) wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie upoważnienia Starosty,
5) opiniowanie doboru obsady stanowisk kierowników nadzorowanych komórek oraz wnioskowanie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar,
6) promocja usług Powiatowego Urzędu Pracy,
7) bieżąca współpraca z organami, organizacjami i instytucjami w zakresie wynikającym z realizacji zadań określonych w § 20 ust. 3 pkt 2 Regulaminu.
8) przedkładanie Kierownikowi PUP propozycji dotyczących organizacji programów specjalnych,
9) przedkładanie Kierownikowi PUP wniosków wynikających z analizy sytuacji na rynku pracy,
10) przygotowanie regulaminu oraz programu działania Klubu Pracy.

§ 21
Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień wspólnych dla kierowników komórek organizacyjnych należy:
1) koordynowanie i nadzorowanie pracy komórki organizacyjnej,
2) podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej,
3) szczegółowe zaznajamianie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej, zakresem współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi PUP oraz ustaleniami kierownictwa i przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji i aktów normatywnych,
4) dbałość o rozwój zawodowy podległych pracowników, a w szczególności:
umożliwianie pracownikom kierowanej komórki organizacyjnej uczestniczenia
w szkoleniach organizowanych dla służb zatrudnienia,
5) udzielanie pomocy pracownikom podległej komórki organizacyjnej w opracowywaniu
procedur i wytycznych realizacji zadań stałych,
6) wykonywanie kontroli pracy komórki organizacyjnej z punktu widzenia merytorycznego i formalnego, której szczegółowe zasady określa regulamin kontroli wewnętrznej PUP,
7) dokonywanie okresowych ocen przydatności zawodowej pracowników w szczególności nowoprzyjętych,
8) opiniowanie doboru obsady osobowej podległej komórki organizacyjnej, wnioskowanie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar dla podległych pracowników,


9) Prawo żądania od innych komórek organizacyjnych PUP materiałów, informacji
i opinii potrzebnych do wykonywania zadań,
10) Podpisywanie korespondencji wewnętrznej i parafowanie pism wychodzących przed
podaniem do podpisu Kierownikowi lub jego Zastępcom,
11)ustalanie i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników,
12)powierzanie w uzasadnionych przypadkach podległym pracownikom wykonywania
czynności i zadań dodatkowych nie objętych zakresem czynności,
13) wyznaczanie zastępstwa w przypadku urlopu lub długotrwałej nieobecności w pracy
pracownika z innych przyczyn,
14) w związku z przydzielonymi zadaniami, w uzasadnionych przypadkach, kierownicy
komórek organizacyjnych mają prawo żądać od kierownictwa PUP materiałów,
informacji i opinii niezbędnych do wykonywania tych zadań.
§ 22
1. Postanowienia § 21 mają zastosowanie w odniesieniu do Głównego Księgowego
który bezpośrednio nadzoruje działalność komórek organizacyjnych w Dziale
Finansowo - Księgowym.
2. Obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego PUP określają odrębne przepisy -
rozporządzenie RM z dnia 2.05.1991 r. w sprawie praw i obowiązków głównych
księgowych budżetów, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych (Dz.U.
z 1991 r. Nr 40, poz. 174).
3. W zakresie realizacji zadań merytorycznych Główny Księgowy podlega bezpośrednio
Kierownikowi PUP.
Rozdział VIII

ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH POWIATOWEGO URZĘDU PRACY

§ 23
Do zakresu zadań podstawowych Działu Działań Aktywizujących w szczególności należy:
1) marketing usług oferowanych przez PUP,
2) udzielanie pomocy bezrobotnym i innym osobom poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia,
3) kierowanie osób bezrobotnych (w tym absolwentów) na subwencjonowane miejsca prac,.
4) określenie „grup ryzyka” i ich rozmiarów na podstawie lokalnego rynku pracy,
5) udzielanie pomocy pracodawcom w znalezieniu odpowiednich pracowników,
6) ocenianie efektywności działań pośrednictwa,
7) współpraca z partnerami rynku pracy w celu zebrania informacji o strukturze gospodarczej i kierunkach rozwoju w danym rejonie, o kierunkach kształcenia i sytuacji demograficznej,
8) pozyskiwanie informacji z innych źródeł niezbędnych do oceny sytuacji na rynku pracy w powiecie,
9) prowadzenie spraw dotyczących wydawania zezwoleń i zgód na zatrudnianie cudzoziemców,
10) organizowanie prac interwencyjnych,
11) przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny prac interwencyjnych,
12) organizowanie robót publicznych,
13) przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny robót publicznych,
14) organizowanie miejsc pracy dla absolwentów,
15) przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny efektywności zatrudniania absolwentów,
16) organizowanie zatrudnienia osobom wybranej „grupy ryzyka”, objetej programem specjalnym,
17) przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny realizowanych programów specjalnych,
18) określenie preferencji pożyczkowych w oparciu o warunki lokalnego rynku pracy,
19) udzielanie pomocy bezrobotnym w podejmowaniu działalności na własny rachunek,
20) tworzenie dodatkowych miejsc pracy z uwzględnieniem lokalnego rynku pracy,
21) przyjmowanie i weryfikacja wniosków o udzielenie kredytu na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz na tworzenie nowych miejsc pracy,
22) współpraca z PKO BP w sprawach udzielonych kredytów na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub utworzenie dodatkowych miejsc pracy.

§ 24
Do zadań podstawowych Działu Poradnictwa Zawodowego i Szkoleń należy w szczególności:
1) prowadzenie doradztwa zawodowego oraz informacji zawodowej dla bezrobotnych oraz innych osób poszukujących pracy,
2) współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi,
3) tworzenie banku danych dotyczącego informacji zawodowej,
4) popularyzowanie usług w zakresie doradztwa wśród klientów Urzędu,
5) określanie przydatności zawodowej bezrobotnych oraz poszukujących pracy kierowanych na specjalistyczne badania lekarskie,
6) przeprowadzanie specjalistycznych badań psychologicznych,
7) planowanie szkoleń,
8) współpraca z instytucjami szkolącymi,
9) współpraca z partnerami rynku pracy,
10) upowszechnianie informacji o szkoleniach,
11) organizowanie szkoleń,
12) ocenianie efektywności szkoleń.
13) organizowanie dla bezrobotnych i poszukujących pracy grupowych zajęć w technikach aktywnego poszukiwania pracy.
14) prowadzenie zajęć w ramach psychoterapii indywidualnej i grupowej.
15) prowadzenie spraw dotyczących osób niepełnosprawnych, a w szczególności:
- opracowywanie powiatowych programów pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudnienia osób niepełnosprawnych,
- prowadzenie poradnictwa zawodowego dla osób niepełnosprawnych,
- prowadzenie szkolenia i przekwalifikowywania, w tym również osób otrzymujących
rentę szkoleniową,
- kierowanie osób niepełnosprawnych, które wymagają specjalistycznego szkolenia
oraz rehabilitacji leczniczej i społecznej do specjalistycznego ośrodka szkoleniowo-
rehabilitacyjnego,
- współpraca z organami rentowymi,
- prowadzenie doradztwa organizacyjno-prawnego i ekonomicznego w zakresie działalności gospodarczej lub rolniczej podejmowanej przez osoby niepełnosprawne,
- współpraca z organami administracji rządowej i organami jednostek samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi i fundacjami w zakresie zatrud-
nienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
§ 25
Do zakresu zadań podstawowych Działu - Poznańskiego Ośrodka Wspierania Przedsiębiorczości w szczególności należy:
1) prowadzenie doradztwa gospodarczego w zakresie zagadnień:
- prawnych i administracyjnych,
- finansowych,
- marketingowych,
2) prowadzenie czytelni wydawnictw dotyczących biznesu,
3) prowadzenie „sklepu z ofertami pracy”,
4) współpraca z mediami w zakresie działalności ośrodka.
§ 26
Do zakresu zadań podstawowych Działu Ewidencji, Świadczeń i Informacji należy w szczególności:
1) rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy,
2) obsługiwanie bezrobotnych z prawem do zasiłku,
3) obsługiwanie bezrobotnych bez prawa do zasiłku,
4) obsługiwanie osób uprawnionych do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego,
5) rozpatrywanie odwołań od decyzji,
6) gromadzenie informacji dotyczących zadań i usług PUP,
7) udostępnianie klientom PUP informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów itp.,
8) udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy,
9) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, obsługa programu „Płatnik” w zakresie dokumentacji zgłoszeniowej.
§ 27
Do zakresu zadań podstawowych Działu Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
1) planowanie środków budżetowych,
2) planowanie środków Funduszu Pracy
3) kontrolowanie dyscypliny budżetowej,
4) kontrolowanie dyscypliny wydatków z Funduszu Pracy,
5) generowanie i opracowywanie list wypłat dla osób pobierających świadczenie z Funduszu Pracy,
6) rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych z Funduszu Pracy,
7) rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych,
8) obsługa kasowa Funduszu Pracy i budżetu,
9) prowadzenie spraw związanych z ewidencją i rozliczaniem przekazanych środków PFRON przez Starostwo Powiatowe,
10) odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenia zdrowotne osób zarejestrowanych i pracowników PUP, osługa programu „Płatnik” w zakresie dokumentacji rozliczeniowej,
11) prowadzenie spraw związanych z ewidencji i rozliczeniem przekazanych środków PFRON,
12) przyjmowanie wpłat na Fundusz Pracy za zatrudnionych w Polsce cudzoziemców oraz od Polaków pracujących za granicą,
13) wystawianie Polakom pracujacycm za granicą zaświadczeń o okresie opłacania składki na Fundusz Pracy.
§ 28
Do zakresu zadań podstawowych Samodzielnego stanowiska d/s prawnych - radcy prawnego należy realizacja postanowień ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz.U. Nr19 poz. 145, późn. zmianami), a w szczególności:
1) prowadzenie spraw z zakresu działania PUP przed organami wymiaru sprawiedli- wości,
2) obsługa prawna PUP,
3) rozpatrywanie skarg i wniosków,
4) analizowanie skarg i wniosków.
§ 29
Do zakresu zadań podstawowych Referatu obsługi sekretariatu w szczególności należy:
1) obsługa narad i spotkań organizowanych przez Kierownictwo Urzędu,
2) obsługa kancelaryjna PUP,
3) gromadzenie i przechowywanie korespondencji Kierownika PUP.
§ 30
Do zakresu działań podstawowych Samodzielnego stanowiska d/s kadrowych należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw osobowych pracowników PUP,
2) zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników,
3) kontrolowanie dyscypliny pracy,
4) prowadzenie spraw związanych z przeglądem kadrowym i ocenami kwalifikacyjnymi,
5) organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów,
6) prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniami i awansowaniem pracowni-ków,
7) obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
8) opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczącej pracowników PUP,
9) organizowanie kursów, szkoleń, aplikacji,
10) współpraca z instytucjami, jednostkami szkolącymi.

§ 31
Do zakresu zadań podstawowych Samodzielengo stanowiska d/s organizacji i kontroli należy w szczególności:
1) opracowywanie projektów regulaminów wewnętrznych PUP,
2) opracowywanie regulaminu pracy PUP,
3) projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w PUP,
4) opracowanie planów pracy i informacji o sposobie ich realizacji,
5) planowanie kontroli,
6) realizacja kontroli,
7) przygotowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych oraz sprawdzanie ich realizacji.

§ 32
Do zakresu zadań podstawowych Działu Administracyjnego w szczególności należy:
1) nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania sprzętu komputerowego,
2) nadzór nad rozwojem i eksploatacją oprogramowania,
3) administrowanie siecią komputerową i bazą danych,
4) tworzenie bazy danych statystycznych,
5) przygotowywanie raportów,
6) analizowanie określonych danych,
7) przygotowywanie informacji dla potrzeb analizy rynku pracy,
8) archiwizowanie dokumentów dotyczących bezrobotnych,
9) archiwizowanie dokumentów związanych z funkcjonowaniem Urzędu,
10) administrowanie majątkiem PUP,
11) zabezpieczenie pracowników PUP w środki techniczno-biurowe,
12) prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów siedziby PUP.

§ 33
Do podstawowych zadań Działu Kontroli Legalności Zatrudnienia w szczególności należy:
1) prowadzenie kontroli pracodawców, jednoosobowych podmiotów gospodarczych oraz innych instytucji,
2) kontrola jednostek, co do których zachodzi podejrzenie, że prowadzą pośrednictwo pracy bez wymaganego upoważnienia lub kierują obywateli polskich do pracy za granicą bez wymaganego upoważnienia,
3) opracowywanie materiałów z przeprowadzonych kontroli,
4) współdziałanie z Państwową Inspekcją Pracy, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Kontroli Skarbowej, związkami zawodowymi, Policją oraz innymi organami w zakresie kontroli.
§ 34
Wykazy zadań szczegółowych dla poszczególnych komórek organizacyjnych zawarto w:
- kartach stanowisk pracy,
- zakresach czynności pracowników.

Rozdział IX

ZASADY PODPISYWANIA PISM, DOKUMENTÓW FINANSOWYCH,
DECYZJI I AKTÓW NORMATYWNYCH

§ 35
1. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również
inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę
do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych PUP podpisują:
1) Kierownik PUP lub Zastępca w przypadku nieobecności Kierownika jako
dysponent,
2) Główny Księgowy.
2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych
ustalone są odrębną instrukcją.
§ 36
1. Decyzje administracyjne podpisują zgodnie z upoważnieniem Starosty:
1) Kierownik PUP,
2) Z-cy Kierownika PUP.
2. Zarządzenia i polecenia służbowe podpisuje Kierownik PUP lub osoba przez niego
upoważniona.

§ 37

Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism i dokumentów określa obowiązująca Instrukcja Kancelaryjna.

Rozdział X

ORGANIZACJA PRACY POWIATOWEGO URZĘDU PRACY

§ 38
1. Czas pracy pracowników PUP nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo i 8 godzin
dziennie.
2. Ustala się następujący tygodniowy rozkład czasu pracy pracowników PUP:
w poniedziałki w godz. 800 - 1600 od wtorku do piątku 730 - 1530, a wszystkie soboty
są wolne od pracy.
3. Ustala się czas przyjęć klientów w poniedziałki w godzinach 800 - 1530 od wtorku do
piątku w godzinach 800 - 1400.
4. Kierownik lub jego Zastępca przyjmują interesantów w ramach skarg i wniosków w
ustalonym odrębnie czasie podanym do powszechnej wiadomości.
5. Kierownik PUP może w przypadkach indywidualnych, na wniosek pracownika wyrazić
zgodę na inny czas pracy z zachowaniem 8-godzinnego dnia pracy i 40-godzinnego
tygodnia pracy.
6. Kierownik PUP może w uzasadnionych przypadkach ustalić inny niż wymienionyw ust. 1 i 2 czas pracy PUP z zachowaniem 8-godzinnego dnia pracy i 40-godzinnego tygodnia pracy.
§ 39
Pracownicy PUP zobowiązani są potwierdzać swoje przybycie do pracy przez podpisanie listy obecności.
Rozdział XI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 40
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Kierownik PUP.
§ 41
Zmiany postanowień regulaminu Urzędu Pracy mogą nastąpić w trybie przewidzianym dla uchwalenia regulaminu.
§ 42
Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia przez Zarząd Powiatu.


Starosta Poznański
Ryszard Pomin

Przewodniczący Zarządu Miasta
na Prawach Powiatu
Prezydent Miasta Poznania
Ryszard Pomin

drukuj ()

  • opublikował: brak informacji
    data publikacji: 2003-07-24 14:10
  • zmodyfikował: brak informacji
    ostatnia modyfikacja: 2010-07-01 09:36

« wstecz

Banery