Wzajemny stosunek rękojmi i gwarancji
Kupujący - konsument może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień z tytułu gwarancji (art. 579 k.c.).
W praktyce oznacza to, że do kupującego należy wybór, którą podstawę dochodzenia roszczeń wybrać, czy rękojmię czy też gwarancję. Wybór ten nie należy do sprzedawcy, który nic w tej materii nie może narzucić konsumentowi.
Jednakże raz dokonany wybór, w odniesieniu do konkretnej wady wiąże konsumenta. Nie może on samowolnie (bez zgody sprzedawcy) dowolnie zmieniać reżimu dochodzenia roszczeń, nie może także wybierać części uprawnień z tytułu rękojmi i części uprawnień z tytułu gwarancji.
Pamiętać należy także i o tym, że odstąpienie od umowy w ramach rękojmi wyklucza późniejszą możliwość dochodzenia roszczeń z tytułu gwarancji. Odstąpienie od umowy powoduje bowiem, że umowa sprzedaży upada, a wraz z nią wygasają i rękojmia, i gwarancja.
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi dotyczy umów sprzedaży zawartych przed 1.01.2003r.
Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.