BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO

Ścieżka nawigacyjna

Treść strony


DOKONANIE ZGŁOSZENIA OBIEKTU BUDOWLANEGO DO ROZBIÓRKI (PB-4)


WYMAGANE DOKUMENTY

  • Wniosek wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w formie elektronicznej należy pobrać ze strony internetowej e-budownictwa - https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/
    Wniosek w sprawie załatwianej w formie e-usługi powinien zostać podpisany przez inwestora podpisem zaufanym epuap lub elektronicznym podpisem kwalifikowanym i przesłany na elektroniczną skrzynkę podawczą starostwa wraz z załącznikami. 
  • Wniosek na drukach podpisany przez Inwestora/ów lub osobę upoważnioną przez Inwestora
    (druk do pobrania ze strony internetowej lub w urzędzie). Upoważnienie przedkłada się na piśmie w oryginale
    wraz z uiszczoną opłatą skarbową.
    Wniosek w sprawie załatwianej w tradycyjnej formie pisemnej należy podpisać i w oryginale przesłać tradycyjną pocztą lub złożyć w starostwie wraz z załącznikami.
    W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych - rozbiórkowych oraz termin ich rozpoczęcia.

Załączniki:

  • zgodę właściciela obiektu;
  • szkic usytuowania obiektu budowlanego,
  • opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych
  • opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia,
  • pozwolenia, uzgodnienia lub opinie innych organów, a także inne dokumenty, wymagane przepisami szczególnymi,
  • pełnomocnictwo - w przypadku ustanowieniu pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo potwierdzona kopia)
    wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Starostwo Powiatowe w Poznaniu, ul. Jackowskiego 18, 60-509 Poznań.
Wydział Administracji Architektoniczno-Budowlanej.
Złożenie dokumentów: Sekretariat Wydziału pokój Nr 010 (parter). Wszelkie informacje w sprawach związanych
ze zgłoszeniem rozbiórki  można uzyskać pod nr telefonu 61 8410-504, 61 8410-550.
Odbiór dokumentów: ---


TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY

Do wykonania robót można przystąpić, jeżeli w terminie 21 dni organ nie wniesie sprzeciwu  nie później niż po upływie 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia. Do terminu rozpatrzenia wniosku nie wlicza się terminów przewidzianych przepisami prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszania postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy Inwestora, albo z przyczyn niezależnych od organu.


SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

W razie stwierdzenia braków, Inwestor zostaje zobowiązany postanowieniem do ich usunięcia w wyznaczonym terminie. W sytuacji nie uzupełnienia zgłoszenia we wskazanym terminie wydawana jest decyzja sprzeciwu.        
Postanowienia wydawane w toku prowadzonego postępowania administracyjnego, decyzje sprzeciwu wydawane w trybie administracyjnym Wydział Administracji Architektoniczno-Budowlanej przesyła do Inwestora listem poleconym
za dowodem doręczenia.
W trakcie postępowania informacji udziela inspektor prowadzący postępowanie wskazany podczas składania wniosku.


OPŁATY

Zgłoszenie wolne od opłat.

Opłatę skarbową uiszcza się wraz ze składanym wnioskiem (wówczas opłata ta zostanie naliczona) na konto:
nazwa odbiorcy:
Miasto  Poznań, Wydział  Finansowy, 
Oddział  Pozostałych Dochodów Podatkowych i Niepodatkowych,
ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań;
nr rachunku konto PKO Bank Polski S.A.
94 1020 4027 0000 1602 1262 0763

Opłaty można dokonać między innymi:

  • w placówce pocztowej
  • w sklepach, w których działa punkt płatniczy
  • poprzez bankowość mobilną - za pośrednictwem osobistego telefonu z własną bankowością elektroniczną złożenie tą drogą dyspozycji oraz przesłanie na adres mailowy urzędnika potwierdzenie opłaty
  • przelew tradycyjny

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji sprzeciwu przysługuje stronom postępowania odwołanie do Wojewody Wielkopolskiego, w terminie 14 dni
od dnia jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć za  pośrednictwem Starosty Poznańskiego.


DODATKOWE INFORMACJE

Budynki i budowle podlegające zgłoszeniu rozbiórki  to takie, które nie są wpisane do rejestru zabytków
oraz nie są objęte ochroną konserwatorską.
O wysokości poniżej 8,0m jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości oraz obiekty
i urządzenia budowlane, na budowę których nie jest wymagane pozwolenie na budowę, jeżeli nie podlegają ochronie jako zabytki.

Organ przyjmujący zgłoszenie, może nałożyć w drodze decyzji obowiązek uzyskania pozwolenia na rozbiórkę objętego obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli rozbiórka tych obiektów:
1) może wpłynąć na pogorszenie stosunków wodnych, warunków sanitarnych oraz stanu środowiska lub wymaga zachowania warunków, od których spełnienia może być uzależnione prowadzenie robót związanych z rozbiórką,
2) roboty zabezpieczające i rozbiórkowe objęte zgłoszeniem, można rozpocząć przed dokonaniem zgłoszenia jeżeli prace mają na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Rozpoczęcie tych robót nie zwalnia Inwestora od obowiązku dokonania zgłoszenia.
Prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane - należy przez to rozumieć tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązanego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych.

Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu przed upływem terminu 21 dni wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych.

Pełnomocnictwo

Inwestor (zarówno osoba fizyczna, osoba prawna jak i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną) może złożyć wniosek o pozwolenie na budowę lub dokonać zgłoszenia działając przez pełnomocnika. Pełnomocnik w imieniu inwestora może również złożyć oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W tym kontekście należy wskazać, że ze względu na sankcję karną przewidzianą
za złożenie niezgodnego z prawdą oświadczenia oraz w celu uniknięcia wątpliwości do co zakresu pełnomocnictwa zasadnym jest, by zawierało ono wskazanie, że inwestor udzielający pełnomocnictwa do złożenia wniosku o pozwolenie  na budowę albo do zgłoszenia budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego zarazem upoważnia pełnomocnika do złożenia oświadczenia o posiadanym przez inwestora prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, o ile inwestor nie składa takiego oświadczenia osobiście.

Uwaga!
Roboty budowlane związane z rozbiórką istniejących obiektów należy prowadzić ze szczególnym uwzględnieniem przepisów art. 52 i 60 ustawy o ochronie przyrody.


PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo  budowlane.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks Postępowania Administracyjnego.

DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/ AKTUALIZACJI

2022-08-10

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Jan Kędziora
    data wytworzenia: 2006-07-25
  • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
    data publikacji: 2006-07-25 12:09
  • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
    ostatnia modyfikacja: 2023-11-09 10:40

Rejestr zmian

  • 04.10.06; zmiana treści informacji - aktualizacja
  • 02.01.07; zmiana treści informacji - zmiana opłat skarbowych
  • 26.07.07; korekta/update systemu
  • 17.08.07; wprowadzenie autora informacji
  • 05.12.07; zamiany w treści informacji - wykreślenie zgody wsłaściciela obiektu
  • 27.06.08; przygotowanie do wymogów przeglądarki "strona mówiąca"
  • 01.09.08; zmiany w ustawie o opłacie skarbowej
  • 19.04.10; aktualizacja treści informacji
  • 10.06.10; aktualizacja treści informacji
  • 29.06.10; zmiana kodu karty
  • 02.08.10; aktualizacja informacji - zmiana rachunku bankowego opłaty skarbowej
  • 19.08.10; aktualizacja treści - opłaty
  • 03.01.11; dodanie informacji dot. ochrony przyrody - "jerzyki"
  • 07.01.11; aktualizacja podstawy prawnej
  • zmieniono 2012-05-15 11:44 przez Administrator Systemu: dodanie informacji dot. punktów poboru opłat
  • zmieniono 2013-04-08 15:17 przez Administrator Systemu: aktualizacja
  • zmieniono 2013-06-13 12:07 przez Administrator Systemu: aktualizacja
  • zmieniono 2013-06-13 14:57 przez Administrator Systemu
  • zmieniono 2013-10-18 09:19 przez Administrator Systemu: dodanie "tagów"
  • zmieniono 2013-11-29 14:43 przez Administrator Systemu: korekta edytorska
  • zmieniono 2014-01-13 13:40 przez Administrator Systemu: aktualizacja
  • zmieniono 2014-02-11 11:14 przez Administrator Systemu: aktualizacja
  • zmieniono 2014-11-19 12:47 przez Administrator Systemu: aktualizacja podstawy prawnej
  • zmieniono 2014-12-16 08:25 przez Agata Tomaszewska : zmiana numeru rachunku bankowego opłaty skarbowej
  • zmieniono 2015-01-02 13:24 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2015-01-30 07:56 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2015-04-15 14:45 przez Agata Tomaszewska
  • zmieniono 2015-08-05 14:53 przez Bartosz Kurek
  • zmieniono 2015-09-10 09:31 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2015-10-15 12:55 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta
  • zmieniono 2016-04-19 09:10 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja podstawy prawnej
  • zmieniono 2016-10-13 07:48 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2016-11-24 12:37 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta
  • zmieniono 2016-12-13 14:53 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2016-12-20 08:05 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2017-01-09 13:09 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2017-07-14 10:36 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2018-07-05 08:00 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2018-12-04 12:24 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2019-09-10 13:32 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2019-12-31 11:46 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2020-02-26 08:32 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja treści wg normy WCAG 2.1
  • zmieniono 2020-02-26 08:34 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2020-09-21 15:44 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2020-10-30 09:34 przez Agata Poleska
  • zmieniono 2021-02-01 10:00 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: dostosowanie do wymogów normy WCAG 2.1
  • zmieniono 2021-02-01 15:58 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2021-02-23 11:05 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2021-02-23 11:21 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2021-04-08 10:44 przez Pieczyński Maciej: dodanie informacji o wstrzymaniu biegu spraw zgodnie z Zarządzeniem Nr 25/2021
  • zmieniono 2021-05-26 14:46 przez Pieczyński Maciej: aktualizacja informacji o wstrzymaniu biegu załatwiania spraw, w związku z COVID-19
  • zmieniono 2021-06-29 10:18 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2021-06-30 12:54 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2021-07-05 12:09 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2021-08-16 10:09 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2022-03-23 11:17 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2022-06-09 11:12 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2022-08-10 08:59 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2023-11-09 10:38 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2023-11-09 10:39 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2023-11-09 10:40 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński

« wstecz

Banery