BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO
- Biuletyn Informacji Publicznej - gov.pl/bip
- www.powiat.poznan.pl
- Fotokod z linkiem do tej strony
- Opcje widoku
Zmiana wielkości czcionek i wersji wizualnej strony
- Wyszukiwarka
Wyszukiwanie
Ścieżka nawigacyjna
- Aktualności dotyczące nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie powiatu poznańskiego, zmiany w terminach dyżurów
- Kto może skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
- Lokalizacja i harmonogram pracy punktów nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
- Zasady i zakres udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
- RODO
– obowiązek informacyjny - Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa na terenie powiatu poznańskiego
- Nieodpłatna pomoc prawna dla przedsiębiorców
- БЕЗКОШТОВНА ДОПОМОГА ЮРЕДИЧНА ДЛЯ ГРОМАДЯН УКРАЇНИ Nieodpłatna pomoc prawna dla obywateli Ukrainy
- Edukacja prawna
- Nieodpłatna mediacja
- Rejestracja
na poradę - Warto zobaczyć
Treść strony
Zasady i zakres udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
- poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej "osobą uprawnioną", o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub
- wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
- sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
- nieodpłatną mediację, lub
- sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Dziedziny prawa, których dotyczy nieodpłatna pomoc prawna:
- prawo rodzinne
- prawo pracy
- sprawa z zakresu rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej
- prawo cywilne
- prawo ubezpieczeń społecznych
- prawo administracyjne
- prawo podatkowe
- prawo karne
- inne
Kategorie spraw z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej:
- Lokal mieszkalny
- Przestępstwa i wykroczenia
- Rodzina
- Dziedziczenie
- Opieka i kształcenie
- Własność rzeczy ruchomych i nieruchomych
- Świadczenia i zasiłki
- Zadłużenia
- Roszczenia i zobowiązania finansowe
- Zatrudnienie
- Zdrowie
- Urzędy i sądy
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie:
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
Opinia osoby uprawnionej o udzielonej pomocy
Po udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim prawnik/doradca obywatelski przekazuje osobie uprawnionej część B karty pomocy, uprzednio wypełnioną w zakresie danych zawartych w punkcie 1, w postaci papierowej lub elektronicznej.
Wypełnienie Części B karty pomocy, obejmującej opinię osoby uprawnionej, jest dobrowolne. Osoba uprawniona może przekazać część B karty pomocy poprzez wypełnienie ankiety w miejscu świadczenia pomocy lub przekazać drogą elektroniczną na adres pomocprawna@powiat.poznan.pl. Wypełnioną część B karty pomocy można umieścić w urnie znajdującej się w lokalu Punktu w miejscu przeznaczonym dla osób oczekujących na udzielenie pomocy. Osoba udzielająca pomocy nie ma dostępu do zawartości urny.
Osoby ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062), mogą przekazać opinię o udzielonej pomocy także listownie lub pod wskazanym numerem telefonu. Osoba odbierająca opinię o udzielonej pomocy w formie telefonicznej przedstawia osobie uprawnionej treść pytań zawartych w części B karty pomocy i możliwych do zaznaczenia odpowiedzi, a także zaznacza wybrane przez osobę uprawnioną odpowiedzi.
- autor lub odpowiedzialny za treść: Ewa Nykowska
- opublikował: Matuszewski Maciejdata publikacji: 2019-03-14 12:22
- zmodyfikował: Matuszewski Maciejostatnia modyfikacja: 2022-01-12 07:44
Rejestr zmian
- zmieniono 2019-03-18 10:46 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
- zmieniono 2020-04-03 12:22 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: dostosowanie do normy WCAG 2.1
- zmieniono 2020-04-03 13:00 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
- zmieniono 2020-04-22 09:25 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
- zmieniono 2020-04-22 09:28 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
- zmieniono 2020-06-26 14:00 przez Matuszewski Maciej
- zmieniono 2020-07-06 12:12 przez Matuszewski Maciej
- zmieniono 2020-07-06 12:14 przez Matuszewski Maciej
- zmieniono 2020-07-06 12:15 przez Matuszewski Maciej
- zmieniono 2020-07-06 12:19 przez Matuszewski Maciej
- zmieniono 2020-07-06 12:20 przez Matuszewski Maciej
- zmieniono 2020-07-07 08:43 przez Matuszewski Maciej
- zmieniono 2020-09-08 10:55 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja treści wg normy WCAG 2.1
- zmieniono 2020-10-01 13:36 przez Pieczyński Maciej: aktualizacja
- zmieniono 2020-11-05 12:17 przez Agata Poleska : korekta edytorska
- zmieniono 2020-11-27 07:52 przez Agata Poleska
- zmieniono 2021-02-19 09:21 przez Matuszewski Maciej
- zmieniono 2021-05-27 13:18 przez Matuszewski Maciej : Aktualizacja treści akapitu
- zmieniono 2021-05-27 14:50 przez Agata Poleska : korekta czcionki
- zmieniono 2021-07-07 11:13 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: dostosowanie do wymogów normy WCAG 2.1
- zmieniono 2022-01-12 07:44 przez Matuszewski Maciej