BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO

  • Rzecznik konsumentów »
  • Pytania i odpowiedzi »
  • Wzajemny stosunek rękojmi i gwarancji »

rzecznik konsumentów

Redaguje Marek Radwański

Wzajemny stosunek rękojmi i gwarancji

Kupujący - konsument może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień z tytułu gwarancji (art. 579 k.c.).
W praktyce oznacza to, że do kupującego należy wybór, którą podstawę dochodzenia roszczeń wybrać, czy rękojmię czy też gwarancję. Wybór ten nie należy do sprzedawcy, który nic w tej materii nie może narzucić konsumentowi.
Jednakże raz dokonany wybór, w odniesieniu do konkretnej wady wiąże konsumenta. Nie może on samowolnie (bez zgody sprzedawcy) dowolnie zmieniać reżimu dochodzenia roszczeń, nie może także wybierać części uprawnień z tytułu rękojmi i części uprawnień z tytułu gwarancji.
Pamiętać należy także i o tym, że odstąpienie od umowy w ramach rękojmi wyklucza późniejszą możliwość dochodzenia roszczeń z tytułu gwarancji. Odstąpienie od umowy powoduje bowiem, że umowa sprzedaży upada, a wraz z nią wygasają i rękojmia, i gwarancja.

Odpowiedzialność z tytułu rękojmi dotyczy umów sprzedaży zawartych przed 1.01.2003r.

Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. 

Metryka

  • Autor lub odpowiedzialny za treść Marek Radwański
  • Data wytworzenia 2003-06-11
  • Opublikował brak informacji
  • Data publikacji 2003-06-11 12:41
  • Ostatnio zmodyfikował Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • Ostatnia modyfikacja 2009-05-21 14:46

Rejestr zmian

  • 16.11.07; dodanie autora informacji
  • 17.12.07; ujednolicenie stron
  • 12.08.08; dostosowanie strony do wymogów mówiącej przegladarki
  • 21.05.09; korekta
fotokod
Stronę wygenerowano: 2025-06-15 18:18:37
Przejdź do strony źródłowej »
Strona wygenerowana z systemu bip.net