BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO
- Biuletyn Informacji Publicznej - gov.pl/bip
- www.powiat.poznan.pl
- Fotokod z linkiem do tej strony
- Opcje widoku
Zmiana wielkości czcionek i wersji wizualnej strony
- Wyszukiwarka
Wyszukiwanie
Ścieżka nawigacyjna
- Status
i kompetencje - Przepisy konsumenckie
- Konsumencie uważaj na ... - Rzecznik ostrzega
- Poradnik dotyczący imprez turystycznych
- Instytucje
i organizacje non-profit, zajmujące się ochroną konsumentów: - Strony internetowe z poradami lub poradnikami dla konsumentów
- Wzory reklamacji
i pism konsumenckich - Sprawozdania
Treść strony
Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa
Przez lokal przedsiębiorstwa rozumie się miejsce przeznaczone do obsługiwania publiczności i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej. Umową zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa jest także umowa zawarta w wyniku zorganizowanego poza lokalem przedsiębiorstwa zbierania ofert konsumentów w czasie odwiedzin przedsiębiorcy lub osoby działającej w jego imieniu w miejscu pracy konsumenta, w jego mieszkaniu albo w innym miejscu jego prywatnego pobytu.
Kwestie dotyczące zakupów dokonywanych poza lokalem przedsiębiorstwa uregulowane są w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. Nr 22, poz. 271).
Najważniejsze jej postanowienia to: - Sprzedawca ma obowiązek okazania dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej lub pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorcy.
- Konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny (także wtedy, jeśli produkt nie posiada wad) w ciągu 10 dni od jej zawarcia, składając odpowiednie oświadczenie na piśmie. Pamiętać jednak należy, aby pismo przesłać odpowiednio wcześniej, tak aby dotarło ono do adresata do końca 10-dniowego terminu. Wprawdzie z przepisów nie wynika wprost taki wymóg, jednakże brak orzecznictwa sądowego i niejednolitość w piśmiennictwie nakazują taki sposób postępowania.
- Sprzedawca powinien poinformować konsumenta o możliwości takiego odstąpienia oraz wręczyć konsumentowi wzór oświadczenia o odstąpieniu.
- Jeżeli sprzedawca nie poinformuje konsumenta o możliwości odstąpienia od umowy, wówczas termin 10 - dniowy rozpoczyna się dopiero w momencie, gdy konsument dowie się o tymże prawie; termin ten nie może być jednak dłuższy niż trzy miesiące od dnia wykonania umowy.
- Sprzedawca ma obowiązek wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy - jest to niezmiernie ważne jeżeli chcemy później wyegzekwować swoje prawo do odstąpienia od umowy, czy reklamacji zakupionego towaru, należy zatem zawsze domagać się takiego potwierdzenia.
Przepisów o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do umów:
- charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób, jeżeli konsument mógł uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub informacji, jak i w umowie zastrzeżono prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia,
- sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta,
- powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 EURO,
- prace budowlane,
- dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych,
- ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji,
- dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych (usługi inwestycyjne).
- autor lub odpowiedzialny za treść: Marek Radwańskidata wytworzenia: 2003-06-05
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2003-06-05 12:37
- zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskiostatnia modyfikacja: 2009-05-21 14:47