BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO

Ścieżka nawigacyjna

Treść strony


UZYSKANIE DECYZJI ZWIĄZANEJ Z PROWADZENIEM ROBÓT  BUDOWLANYCH LUB PRAC KONSERWATORSKICH/RESTAURATORSKICH LUB BADAŃ KONSERWATORSKICH/ARCHITEKTONICZNYCH PRZY ZABYTKU WPISANYM INDYWIDUALNIE DO REJESTRU ZABYTKÓW (KZ-01)


WYMAGANE DOKUMENTY

Wniosek o wydanie pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych lub prac konserwatorskich/restauratorskich, badań konserwatorskich/architektonicznych (formularz do pobrania ze strony internetowej) wraz z odpowiednimi załącznikami:

W przypadku prowadzenia robót budowlanych:

  1. dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do korzystania z zabytku, uprawniającego do występowania z tym wnioskiem
  2. projekt budowlany, część projektu budowlanego w zakresie niezbędnym do oceny wpływu planowanych robót budowlanych na zabytek albo program robót budowlanych co najmniej w 2 egzemplarzach

- Program robót budowlanych zawiera imię i nazwisko autora oraz informacje niezbędne do oceny wpływu robót
na zabytek, w szczególności:

  • opis stanu zachowania zabytku,
  • wskazanie przewidzianych  rozwiązań budowlanych, w formie opisowej i rysunkowej,
  • wskazanie przewidzianych do zastosowania metod, materiałów i technik.

W przypadku prowadzenia prac konserwatorskich/restauratorskich:

  1. dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do korzystania z zabytku, uprawniającego do występowania z tym wnioskiem,
  2. program prac  co najmniej w 2 egzemplarzach zawierający imię i nazwisko autora oraz informacje niezbędne
    do oceny wpływu prac na zabytek w szczególności:
  • opis stanu zachowania zabytku,
  • wskazanie oczekiwanych efektów pra,
  • wskazanie przewidzianych do wykonania czynności z podaniem metod, materiałów i technik.

W przypadku prowadzenia badań konserwatorskich/architektonicznych:

  1. dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do korzystania z zabytku, uprawniającego do występowania z tym wnioskiem, albo zgodę właściciela lub posiadacza nieruchomości
    na przeprowadzenie tych badań, w przypadku gdy z wnioskiem występuje osoba fizyczna albo jednostka organizacyjna zamierzająca je prowadzić, albo oświadczenie, że właściciel lub posiadacz tej zgody nie udzielił.
  2. program badań co najmniej w 2 egzemplarzach zawierający imię i nazwisko autora oraz informacje niezbędne
    do oceny wpływu badań na zabytek w szczególności:
  • opis stanu zachowania zabytku,
  • wskazanie oczekiwanych efektów badań,
  • wskazanie przewidzianych do wykonania czynności z podaniem metod, materiałów i technik,

oraz:

  1. Dowód opłaty skarbowej (oprócz obiektów zwolnionych z opłaty) wniesionej na kwotę 82,00 zł (ustawa o opłacie skarbowej). Wpłat dokonywać należy na rachunek bankowy: Urząd Miasta Poznań, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Podatkowych i Niepodatkowych, ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań, PKO BP S.A. 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763.
  2. Dokument pełnomocnictwa udzielonego przez wnioskodawcę, jeżeli został ustanowiony pełnomocnik oraz dowód zapłaty skarbowej wniesionej na kwotę 17,00 zł zgodnie z Ustawą z dnia 16 listopada 2005 r. o opłacie skarbowej. Wpłat dokonywać należy na rachunek bankowy: 
    Urząd Miasta Poznań, Wydział Finansowy, Oddział Pozostałych Dochodów Podatkowych i Niepodatkowych, ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań, PKO BP S.A. 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763 -
    UWAGA: w przypadku złożenia pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego opłatę należy wnieść na konto:
  • organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy, a w przypadku udzielenia pełnomocnictwa lub prokury przez więcej niż jednego mocodawcę w jednym dokumencie - organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Prezydenta miasta stołecznego Warszawy, jeżeli mocodawca albo żaden z mocodawców ustanawiających pełnomocnictwo lub prokurę w jednym dokumencie nie ma miejsca zamieszkania albo siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Starostwo Powiatowe w Poznaniu, ul. Jackowskiego 18, 60-509 Poznań.
Wydział Powiatowego Konserwatora Zabytków, II piętro, pokój nr 224


Złożenie dokumentów: kancelaria, Starostwo Powiatowe w Poznaniu, ul. Jackowskiego 18, parter, pokój nr 002. Wszelkie informacje w sprawach związanych z wnioskiem o wydanie pozwolenia na prowadzenie prac można uzyskać telefonicznie.
Odbiór dokumentów: sekretariat Wydziału Powiatowego Konserwatora Zabytków, Starostwo Powiatowe w Poznaniu,
ul. Jackowskiego 18, 60-509 Poznań, pokój nr 224. Decyzję pozwolenia na prace przy zabytku wraz z załącznikami Inwestor odbiera osobiście lub za pośrednictwem osoby przez niego upoważnionej do odbioru. 
Upoważnienie przedkłada się na piśmie w oryginale. Wszelkie informacje w sprawach związanych z odbiorem dokumentacji można uzyskać telefonicznie w sekretariacie Wydziału.


TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY

Do miesiąca od dnia złożenia wniosku, a sprawy szczególnie skomplikowane - w przypadku postępowania wyjaśniającego - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Do terminu rozpatrzenia wniosku nie wlicza się terminów przewidzianych przepisami prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszania postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy Inwestora, albo z przyczyn niezależnych od organu.


SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

W postępowaniu administracyjnym o pozwolenie sprawdza się kompletność wniosku. W przypadku braków wzywa się Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. W sytuacji nieuzupełnienia wniosku we wskazanym terminie, sprawa pozostaje bez rozpatrzenia.

W przypadku dołączenia do wniosku programu robót budowlanych  powiatowy konserwator zabytków może wezwać wnioskodawcę do złożenia projektu budowlanego, jeśli program robót budowlanych jest niewystarczający
do oceny wpływu planowanych robót budowlanych na zabytek, w terminie nie krótszym niż 14 dni z pouczeniem,
że niezłożenie projektu budowlanego spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

W dalszej kolejności przed wydaniem decyzji przeprowadza się weryfikację załączonego projektu rewaloryzacji parku
z dokonaniem oględzin terenowych w wyznaczonym czasie za wiedzą i zgodą właściciela.

W razie stwierdzenia nieprawidłowości lub braków, wzywa się osoby do złożenia wyjaśnień w wyznaczonym terminie.
W sytuacji niezłożenia wyjaśnień we wskazanym terminie wydawana jest decyzja o odmowie udzielenia pozwolenia
na prowadzenie prac budowlanych lub konserwatorskich.

Postanowienia wydawane w toku prowadzonego postępowania administracyjnego, wezwania, decyzje o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na prowadzenie prac budowlanych przy zabytku lub
na obszarze wpisanym do rejestru zabytków wydawane w trybie administracyjnym Wydział Powiatowego Konserwatora Zabytków przesyła do Inwestora listem poleconym za dowodem doręczenia.

W trakcie postępowania informacji udziela pracownik prowadzący postępowanie wskazany podczas składania wniosku. Postępowanie administracyjne zostaje zakończone poprzez wydanie przez Starostę Poznańskiego pozwolenia lub poprzez odmowę wydania pozwolenia w drodze decyzji.
 


OPŁATY

Płatności online* za pośrednictwem Platformy E-COM STP:  https://oplaty.powiat.poznan.pl/

*służy do przyjmowania płatności internetowych na rzecz Powiatu Poznańskiego oraz w zakresie opłaty skarbowej na rzecz Miasta Poznania. Poprzez platformę dokonasz bezprowizyjnych płatności kartą za wszystkie czynności urzędowe.

Opłaty można dokonać między innymi:

  • w placówce pocztowej
  • w sklepach, w których działa punkt płatniczy
  • poprzez bankowość mobilną - za pośrednictwem osobistego telefonu z własną bankowością elektroniczną złożenie tą drogą dyspozycji oraz przesłanie na adres mailowy urzędnika potwierdzenie opłaty
  • przelew tradycyjny

Stawka opłaty skarbowej (opłatę skarbową uiszcza się wraz ze składanym wnioskiem):

- od wydania pozwolenia wynosi 82 zł z wyłączeniem inwestycji jednostek samorządowych, budżetowych oraz budownictwa mieszkaniowego i in. określonych Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
tytułem: wydanie pozwolenia konserwatorskiego; opłatę uiszcza się na konto: nazwa odbiorcy Miasto Poznań, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych, ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań; nr konta: 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763
- od złożenia pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu wynosi 17 zł, tytułem: zastosowanie pełnomocnictwa, opłatę uiszcza się na konto, nazwa odbiorcy: Miasto Poznań, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów
Budżetowych, ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań; nr konta: 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763UWAGA: w przypadku  złożenia pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego opłatę należy wnieść na konto:

  • organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy, a w przypadku udzielenia pełnomocnictwa lub prokury przez więcej niż jednego mocodawcę w jednym dokumencie -
    organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Prezydenta miasta stołecznego Warszawy, jeżeli mocodawca albo żaden z mocodawców ustanawiających pełnomocnictwo lub prokurę w jednym dokumencie nie ma miejsca zamieszkania albo siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji służy stronie odwołanie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego złożone w terminie 14 dni 
od daty jej otrzymania, za pośrednictwem Powiatowego Konserwatora Zabytków w Poznaniu.


DODATKOWE INFORMACJE

Informacje merytoryczne udzielane są przez pracowników ds. ochrony zabytków nieruchomych – 
Starostwo Powiatowe w Poznaniu, Wydział Powiatowego Konserwatora Zabytków, ul. Jackowskiego 18, II piętro, pok. 224,
tel. 61 8418-844 (gminy: Suchy Las, Czerwonak, Murowana Goślina, Swarzędz, Pobiedziska, Kostrzyn, Kleszczewo, Kórnik)
oraz
tel. 61 8418-843 (gminy: Luboń, Puszczykowo, Mosina, Komorniki, Stęszew, Dopiewo, Buk, Tarnowo Podgórne, Rokietnica)


PODSTAWA PRAWNA

  • Porozumienie z dnia 24 marca 2009 r. zawarte pomiędzy Wojewodą Wielkopolskim oraz Starostą Poznańskim
    w sprawie powierzenia Powiatowi Poznańskiemu części spraw z zakresu właściwości Wielkopolskiego Wojewódzkiego konserwatora Zabytków;
  • Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
  • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także badań archeologicznych i poszukiwań zabytków;
  • Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/ AKTUALIZACJI

2025-02-24

Metryka

  • Autor lub odpowiedzialny za treść Wiesław Biegański
  • Opublikował Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • Data publikacji 2010-04-19 16:51
  • Ostatnio zmodyfikował Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • Ostatnia modyfikacja 2025-06-05 09:02

Rejestr zmian

  • 20.04.10; korekta
  • 02.08.10; aktualizacja informacji - zmiana rachunku bankowego opłaty skarbowej
  • zmieniono 2011-09-09 13:28 przez Administrator Systemu: zmiana podstawy prawnej
  • zmieniono 2011-09-09 13:32 przez Administrator Systemu
  • zmieniono 2012-04-05 11:39 przez Administrator Systemu: dodanie listy punktów uiszczania opłaty skarbowej
  • zmieniono 2012-10-22 12:03 przez Administrator Systemu: aktualizacja
  • zmieniono 2012-10-23 14:13 przez Administrator Systemu: korekta
  • zmieniono 2012-10-23 14:16 przez Administrator Systemu
  • zmieniono 2012-10-24 10:27 przez Administrator Systemu
  • zmieniono 2012-10-25 15:14 przez Administrator Systemu: korekta
  • zmieniono 2013-04-24 12:25 przez Administrator Systemu: aktualizacja załączników
  • zmieniono 2014-12-15 14:03 przez Agata Tomaszewska
  • zmieniono 2014-12-15 14:05 przez Agata Tomaszewska : zmiana rachunku bankowego opłaty skarbowej
  • zmieniono 2014-12-15 14:06 przez Agata Tomaszewska
  • zmieniono 2014-12-15 14:07 przez Agata Tomaszewska
  • zmieniono 2015-01-02 09:23 przez Agata Tomaszewska
  • zmieniono 2015-01-05 12:48 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja numeru konta bankowego
  • zmieniono 2015-04-17 11:39 przez Agata Tomaszewska
  • zmieniono 2015-06-15 15:07 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja podstawy prawnej
  • zmieniono 2015-06-15 15:09 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2015-06-18 07:46 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta
  • zmieniono 2015-10-14 11:12 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta
  • zmieniono 2016-05-16 13:52 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2016-11-09 13:42 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta
  • zmieniono 2016-11-09 13:43 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2018-05-16 09:51 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2018-07-19 07:40 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2018-07-19 07:41 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2018-08-31 12:04 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2018-08-31 12:05 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2018-11-21 11:39 przez Pieczyński Maciej
  • zmieniono 2018-12-11 09:15 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2019-12-31 11:58 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2020-03-11 10:57 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2020-06-19 12:10 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2020-06-19 12:12 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2020-09-09 14:25 przez Agata Poleska
  • zmieniono 2020-11-02 15:36 przez Agata Poleska : korekta edytorska
  • zmieniono 2021-01-07 08:38 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta techniczna
  • zmieniono 2021-05-27 10:07 przez Agata Poleska : dodanie podkreślenia
  • zmieniono 2022-03-03 09:56 przez Pieczyński Maciej: aktualizacja w części Opłaty
  • zmieniono 2022-03-03 09:57 przez Pieczyński Maciej
  • zmieniono 2022-03-08 09:22 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2023-08-08 09:25 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: dostosowanie do wymogów normy WCAG 2.1
  • zmieniono 2023-08-08 09:25 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2023-10-05 08:57 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2023-10-05 09:00 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2023-12-11 13:22 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2024-09-09 13:43 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: dodanie "płatności online"
  • zmieniono 2024-09-13 09:27 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2024-09-13 09:28 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2024-09-13 09:29 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2025-02-10 14:22 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja opłaty skarbowej
  • zmieniono 2025-02-10 14:24 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2025-02-10 14:24 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2025-02-11 09:16 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2025-02-11 13:03 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2025-02-24 11:52 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja opłaty skarbowej
  • zmieniono 2025-02-24 11:57 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2025-02-24 12:02 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2025-02-24 12:05 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2025-02-24 12:08 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2025-06-05 09:00 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: zmiana siedziby wydziału
  • zmieniono 2025-06-05 09:02 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński

Banery