BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO

Ścieżka nawigacyjna

Ważne strony

Treść strony

KOMUNIKAT

W sprawach rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów, zapraszamy Mieszkańców Powiatu Poznańskiego do kontaktu bezpośrednio z Wydziałem Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Poznaniu przy ulicy Jackowskiego 18.
Ze względu na długotrwałą procedurę rejestracyjną, obsługa klientów odbywać się będzie w sposób następujący:

  • w poniedziałki w godzinach          od 9.00 do 15.30
  • od wtorku do piątku w godzinach od 8.00 do 14.00

W celu usprawnienia obsługi Państwa wniosków, prosimy o wcześniejsze telefonicznie umówienie terminu wizyty pod numerem
tel. 61 8410 579 lub 61 8410 750.

Ponadto informujemy, iż złożenie ww. wniosków może odbyć się bez osobistej wizyty w urzędzie,
tj. poprzez wniosek elektroniczny w systemie REJA24 na stronie internetowej: https://interesant.reja24.gov.pl/

Treść komunikatu w sprawach rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów
(PDF 211,34KB)

Metryka

  • Opublikował Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • Data publikacji 2023-07-07 08:08
  • Ostatnio zmodyfikował Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • Ostatnia modyfikacja 2025-10-21 12:55

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej opublikowało na stronie internetowej

https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/przewodnik-dla-zeglarzy-i-armatorow-jachtow

materiał dla żeglarzy, właścicieli i armatorów jachtów o długości do 24 m.
Przewodnik zawiera informacje dotyczące wymogów formalno-prawnych oraz rekomendacje MGMiŻŚ w zakresie bezpieczeństwa.

Metryka

  • Opublikował Agata Sibila
  • Data publikacji 2020-09-15 07:33
  • Ostatnio zmodyfikował Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • Ostatnia modyfikacja 2024-07-04 09:28

REJA24

Podstawa prawna:

  • ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 12 kwietnia 2018 r. (Dz. U. z 2024 r., poz. 1536)
  • Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
  • Rozporządzenie z Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

Rejestry prowadzą:

  • Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
  • Polski Związek Żeglarski
  • Starostowie
  • Prezydenci miast na prawach powiatu

Wniosek można złożyć w postaci elektronicznej:

https://interesant.reja24.gov.pl

W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te należy dołączyć do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.

Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula. W  przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona. Przepisu niniejszego nie stosuje się do składania deklaracji zgodności CE.

W razie przeniesienia na inną osobę własności zarejestrowanej jednostki pływającej dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dokument rejestracyjny.

Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest obowiązany zawiadomić organ rejestrujący, w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dnia zaistnienia danego faktu, o:

  1. zbyciu lub nabyciu jednostki;
  2. zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności zmianie stanu faktycznego wymagającej wykreślenia jednostki z rejestru.

Obowiązkowi rejestracji podlega:

  • jacht (jacht rekreacyjny oraz jacht komercyjny, skuter  wodny, jednostka pływająca używana do celów mieszkalnych (houseboat) oraz drewniana repliki statku historycznego) oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
  • jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
  • jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

– o ile nie posiada innej niż polska przynależności.

Obowiązkowi rejestracji nie podlega:

  • jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa,
  • jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
  • deska surfigowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.

W celu wpisania do rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
należy przedstawić następujące dokumenty:

1.Wniosek o rejestrację (składany w postaci papierowej jest opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub współwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub współwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna).  

2. Potwierdzenie wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację w wysokości 80,00 zł na konto Starostwa Powiatowego w Poznaniu nr: 77 1030 1247 0000 0000 3491 6241.

3. Dowód własności, którym może być w szczególności:

  1. faktura VAT,
  2. umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
  3. prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
  4. w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego,
  5. w przypadku jednostek pływających wybudowanych przed dniem 1 stycznia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenia te składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

4. Dokument potwierdzający informacje o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej:

a. dokument tożsamości,

b. odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ stwierdzający pełną nazwę podmiotu niebędącego osobą fizyczną, NIP albo odpowiedni identyfikator, siedzibę oraz imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu niebędącego osobą fizyczną,

c.  oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu zamieszkania właściciela, współwłaściciela lub armatora,

d. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora.

5. Dokument potwierdzający informacje o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą:

a.  zaświadczenie o wykreśleniu z rejestru polskiego lub zagranicznego, jeżeli jednostka pływająca była wcześniej w nim zarejestrowana,

b.  dokument potwierdzający rejestrację czasową.

6. Dokument stanowiący podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali:

      a. deklaracja zgodności CE,
      b. karta bezpieczeństwa jednostki;
     
c. dokument wydany przez:

· uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, 

· podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy, o której mowa powyżej,

d. dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, zwanej dalej „ustawą o żegludze śródlądowej”,

e. inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:

· instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską,

· techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej,

· podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej,

– jeżeli był wydany.

7. Dokument potwierdzający informacje o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej:

  1. czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,
  2. dokument rejestracyjny.

8. Dokument potwierdzający informacje o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy:

  1. jeden z dokumentów, o których mowa powyżej w pkt 6,
  2. instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  3. oświadczenie właściciela – w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW. 

9. Dokument potwierdzający informacje o marce i modelu lub typie jednostki pływającej:

  1. deklaracja zgodności CE,
  2. dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  3. dokumentacja projektowa,
  4. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela. 

10. Dokument potwierdzający informacje o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej: 

a. w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:

  • świadectwo pomiarowe,
  • certyfikat pomiarowy,
  • jeden z dokumentów, o których mowa powyżej w pkt 6,
  • dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  • oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m, 

b. w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana – deklaracja zgodności CE. 

11. Dokument potwierdzający informacje o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej:

  1. jeden z dokumentów, o których mowa powyżej w pkt 6,
  2. dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  3. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela. 

12. Dokument potwierdzający informacje o roku budowy i producencie jednostki pływającej:

  1. deklaracja zgodności CE,
  2. dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  3. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela. 

W przypadku gdy do wniosku nie załączono dokumentacji, o której mowa powyżej, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela:

1) o braku deklaracji zgodności CE, jeżeli jej wydanie nie było wymagane przepisami prawa, upłynęło 10 lat od momentu wydania deklaracji zgodności CE przez producenta albo właściciel nie posiada deklaracji zgodności CE, a uzyskanie duplikatu dokumentu nie jest możliwe;

2) o braku dokumentacji, jeżeli dla jednostki pływającej nie została wydana deklaracja zgodności CE ani inna dokumentacja wydana przez upoważniony podmiot umożliwiająca określenie danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru lub znaczącej wysokości fali;

3) o niezarejestrowaniu jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą.

 

 

W celu zmiany danych jednostki pływającej wpisanej do rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m należy przedstawić następujące dokumenty:

 1. Wniosek o zmianę danych w rejestrze (składany w postaci papierowej jest opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub współwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub współwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna). 

2. Potwierdzenie wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego w wysokości 80 zł na konto Starostwa Powiatowego w Poznaniu nr: 77 1030 1247 0000 0000 3491 6241 (o ile zmiana dotyczy danych widocznych na dokumencie rejestracyjnym).

3. Dokument rejestracyjny jednostki pływającej.

4. Dokument poświadczający zaistniałą zmianę.

W przypadku zmiany właściciela lub współwłaściciela jednostki, dokumentem tym może być w szczególności:

  1. faktura VAT,
  2. umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
  3. prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności.

 

Wszelkie formularze wniosków jakie można złożyć w systemie REJA24 dostępne są tutaj.

Metryka

  • Opublikował Agata Sibila
  • Data publikacji 2020-08-04 11:14
  • Ostatnio zmodyfikował Agata Sibila
  • Ostatnia modyfikacja 2025-10-10 12:19

drukuj całą stronę

Banery